Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Uplatnění dobrovolnictví v práci se seniory
Název práce v češtině: Uplatnění dobrovolnictví v práci se seniory
Název v anglickém jazyce: Volunteering and its Application at Work with the Elderly
Klíčová slova: dobrovolnictví, mezigenerační učení, mezigenerační programy, senioři, celoživotní učení, aktivní stárnutí
Klíčová slova anglicky: volunteering, intergenerational learning, intergenerational programs, the elderly, lifelong learning, active ageing
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.08.2015
Datum zadání: 13.08.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.10.2015
Datum a čas obhajoby: 10.09.2019 10:00
Odevzdaná/archivovaná: archivovaná
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je identifikovat a analyzovat možnosti využití dobrovolnických programů v práci se seniory. Dílčím cílem je analyzovat motivaci k účasti na dobrovolnických mezigeneračních programech u dobrovolníků v seniorském věku a u dobrovolníků pracujících se seniory. Na vybraných příkladech bude popsáno, čemu se mezigenerační programy věnují a jak fungují, pozornost bude věnována rovněž jejich možným přínosům jak pro jednotlivé skupiny jejich aktérů, tak i pro společnost jako celek. Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na zkušenosti osob, které se aktivně angažují jako dobrovolníci v nějakém mezigeneračním programu. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů bude zjišťováno, z jakých důvodů se tito dobrovolníci rozhodli zapojit do právě takto zaměřených aktivit a jaká pozitiva či negativa na základě vlastní účasti v mezigeneračním setkávání spatřují. Rozhovory budou realizovány se dvěma skupinami respondentů – s dobrovolníky v seniorském věku, kteří se setkávají s dětmi nebo mladými lidmi, a s lidmi ve věku 15–30 let, kteří v rámci nějakého dobrovolnického mezigeneračního programu věnují svůj čas seniorům. Výstupem šetření bude komparace pohledů těchto dvou skupin na účast v dobrovolnických mezigeneračních programech.

Předběžná struktura práce:

1 Stárnutí a stáří
1.1 Osoba seniora a životní změny ve stáří
1.2 Pozice seniorů v současné společnosti
1.3 Koncept aktivního stárnutí
2 Mezigenerační učení
2.1 Mezigenerační učení v kontextu celoživotního učení
2.2 Význam mezigeneračního učení
2.3 Společenské přínosy mezigeneračního učení
3 Dobrovolnictví
3.1 Typy a formy dobrovolnictví
3.2 Motivace jedinců účastnících se dobrovolnických aktivit
3.3 Přínosy dobrovolnictví pro společnost a pro účastníky dobrovolnickýchprogramů
3.4 Dobrovolnictví v seniorském věku
4 Mezigenerační programy
4.1 Vznik a vývoj mezigeneračních programů
4.2 Typy mezigeneračních programů
4.3 Přínosy mezigeneračních programů pro jejich účastníky
4.4 Vybrané mezigenerační programy
5 Empirické šetření – Pohled dobrovolníků účastnících se mezigeneračních aktivit
Seznam odborné literatury
AYALA, Jessica S., Jennifer A. HEWSON, Debra BRAY, Grant JONES a Debra HARTLEY. Intergenerational Programs: Perspectives of Service Providers in One Canadian City. Journal of Intergenerational Relationships. 2007, vol. 5, no. 2,s. 45-60. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J194v05n02_04
BIGGS, Mary J. Garcia a Karen S. KNOX. Lessons Learned from an Intergenerational Volunteer Program: A Case Study of a Shared-Site Model. Journal of Intergenerational Relationships. 2014, vol. 12, no. 1, s. 54-63. Dostupné z: http://www.tandfonline.com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/pdf/10.1080/15350770.2014.869981
BOČKOVÁ, Lenka, Šárka HASTRMANOVÁ a Egle HAVRDOVÁ. 50+ aktivně: fakta, inspirace a rady do druhé poloviny života. Vyd. neuvedeno. Praha: Respekt institut, 2011, 95 s. ISBN 978-80-904153-2-4.
FRIČ, Pavol. Dárcovství a dobrovolnictví v České republice: (výsledky výzkumu NROS a Agnes). Vyd. 1. Praha: NROS, 2001, 115 s. ISBN 80-902633-7-2.
FRIČ, Pavol a Tereza POSPÍŠILOVÁ. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Vyd. neuvedeno. Praha: Agnes, 2010, 263 s. ISBN 978-80-903696-8-9.
JEŘÁBEK, Hynek. Mezigenerační solidarita v péči o seniory. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013, 316 s. ISBN 978-80-7419-117-6.
NEWMAN, Sally a Alan HATTON-YEO. Intergenerational Learning and the Contributions of Older People. Ageing Horizons. 2008, no. 8, s. 31-39. Dostupné z: http://www.ageing.ox.ac.uk/files/ageing_horizons_8_newmanetal_ll.pdf
PETROVÁ KAFKOVÁ, Marcela. Šedivějící hodnoty?: aktivita jako dominantní způsob stárnutí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 181 s. ISBN 978-80-210-6310-5.
RABUŠICOVÁ, Milada, Markéta KLUSÁČKOVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica. 2009, roč. 14, č. 2., s. 131-153. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/88/191
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 208 s. ISBN 978-80-210-5750-0.
TAM, Maureen. Intergenerational Service Learning Between the Old and Young: What, Why and How. Educational Gerontology. 2013, vol. 40, no. 6, s. 401-413. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03601277.2013.822201
TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 149 s. ISBN 80-7367-178-6.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK