Uplatnění dobrovolnictví v práci se seniory
Název práce v češtině: | Uplatnění dobrovolnictví v práci se seniory |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Volunteering and its Application at Work with the Elderly |
Klíčová slova: | dobrovolnictví, mezigenerační učení, mezigenerační programy, senioři, celoživotní učení, aktivní stárnutí |
Klíčová slova anglicky: | volunteering, intergenerational learning, intergenerational programs, the elderly, lifelong learning, active ageing |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.08.2015 |
Datum zadání: | 13.08.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.10.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2019 10:00 |
Odevzdaná/archivovaná: | archivovaná |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je identifikovat a analyzovat možnosti využití dobrovolnických programů v práci se seniory. Dílčím cílem je analyzovat motivaci k účasti na dobrovolnických mezigeneračních programech u dobrovolníků v seniorském věku a u dobrovolníků pracujících se seniory. Na vybraných příkladech bude popsáno, čemu se mezigenerační programy věnují a jak fungují, pozornost bude věnována rovněž jejich možným přínosům jak pro jednotlivé skupiny jejich aktérů, tak i pro společnost jako celek. Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na zkušenosti osob, které se aktivně angažují jako dobrovolníci v nějakém mezigeneračním programu. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů bude zjišťováno, z jakých důvodů se tito dobrovolníci rozhodli zapojit do právě takto zaměřených aktivit a jaká pozitiva či negativa na základě vlastní účasti v mezigeneračním setkávání spatřují. Rozhovory budou realizovány se dvěma skupinami respondentů – s dobrovolníky v seniorském věku, kteří se setkávají s dětmi nebo mladými lidmi, a s lidmi ve věku 15–30 let, kteří v rámci nějakého dobrovolnického mezigeneračního programu věnují svůj čas seniorům. Výstupem šetření bude komparace pohledů těchto dvou skupin na účast v dobrovolnických mezigeneračních programech. Předběžná struktura práce: 1 Stárnutí a stáří 1.1 Osoba seniora a životní změny ve stáří 1.2 Pozice seniorů v současné společnosti 1.3 Koncept aktivního stárnutí 2 Mezigenerační učení 2.1 Mezigenerační učení v kontextu celoživotního učení 2.2 Význam mezigeneračního učení 2.3 Společenské přínosy mezigeneračního učení 3 Dobrovolnictví 3.1 Typy a formy dobrovolnictví 3.2 Motivace jedinců účastnících se dobrovolnických aktivit 3.3 Přínosy dobrovolnictví pro společnost a pro účastníky dobrovolnickýchprogramů 3.4 Dobrovolnictví v seniorském věku 4 Mezigenerační programy 4.1 Vznik a vývoj mezigeneračních programů 4.2 Typy mezigeneračních programů 4.3 Přínosy mezigeneračních programů pro jejich účastníky 4.4 Vybrané mezigenerační programy 5 Empirické šetření – Pohled dobrovolníků účastnících se mezigeneračních aktivit |
Seznam odborné literatury |
AYALA, Jessica S., Jennifer A. HEWSON, Debra BRAY, Grant JONES a Debra HARTLEY. Intergenerational Programs: Perspectives of Service Providers in One Canadian City. Journal of Intergenerational Relationships. 2007, vol. 5, no. 2,s. 45-60. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J194v05n02_04 BIGGS, Mary J. Garcia a Karen S. KNOX. Lessons Learned from an Intergenerational Volunteer Program: A Case Study of a Shared-Site Model. Journal of Intergenerational Relationships. 2014, vol. 12, no. 1, s. 54-63. Dostupné z: http://www.tandfonline.com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/pdf/10.1080/15350770.2014.869981 BOČKOVÁ, Lenka, Šárka HASTRMANOVÁ a Egle HAVRDOVÁ. 50+ aktivně: fakta, inspirace a rady do druhé poloviny života. Vyd. neuvedeno. Praha: Respekt institut, 2011, 95 s. ISBN 978-80-904153-2-4. FRIČ, Pavol. Dárcovství a dobrovolnictví v České republice: (výsledky výzkumu NROS a Agnes). Vyd. 1. Praha: NROS, 2001, 115 s. ISBN 80-902633-7-2. FRIČ, Pavol a Tereza POSPÍŠILOVÁ. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Vyd. neuvedeno. Praha: Agnes, 2010, 263 s. ISBN 978-80-903696-8-9. JEŘÁBEK, Hynek. Mezigenerační solidarita v péči o seniory. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013, 316 s. ISBN 978-80-7419-117-6. NEWMAN, Sally a Alan HATTON-YEO. Intergenerational Learning and the Contributions of Older People. Ageing Horizons. 2008, no. 8, s. 31-39. Dostupné z: http://www.ageing.ox.ac.uk/files/ageing_horizons_8_newmanetal_ll.pdf PETROVÁ KAFKOVÁ, Marcela. Šedivějící hodnoty?: aktivita jako dominantní způsob stárnutí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 181 s. ISBN 978-80-210-6310-5. RABUŠICOVÁ, Milada, Markéta KLUSÁČKOVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica. 2009, roč. 14, č. 2., s. 131-153. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/88/191 RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 208 s. ISBN 978-80-210-5750-0. TAM, Maureen. Intergenerational Service Learning Between the Old and Young: What, Why and How. Educational Gerontology. 2013, vol. 40, no. 6, s. 401-413. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03601277.2013.822201 TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 149 s. ISBN 80-7367-178-6. |