Antonymous adjectives in children´s and adult literature
Název práce v češtině: | Antonymní adjektiva v dětské literatuře a beletrii pro dospělé |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Antonymous adjectives in children´s and adult literature |
Klíčová slova: | antonymie, diskursní funkce antonymie, kanonicita antonym |
Klíčová slova anglicky: | antonymy, discourse functions, antonym canonicity, ancillary antonymy, coordinated antonymy |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Anna Čermáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.07.2015 |
Datum zadání: | 28.07.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.09.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Jan Čermák, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat výzkumem antonymních přídavných jmen v textech dětské literatury a beletrie pro dospělé. Práce navazuje na aktuální výzkum, který vychází z předpokladu, že antonymie představuje jeden z klíčových lexikálních vztahů v osvojování mateřského jazyka (Cruse 2000, Jones 2007, Jones & Murphy 2005). Teoretická část práce si klade za cíl shrnout dosavadní výzkum v oblasti antonymie zkoumané skrze metody korpusové lingvistiky. Materiál práce bude shromážděn ze dvou subkorpusů: 1) subkorpus z BNC (omezení na žánr: ‘imaginative’, cílová skupina čtenářů: děti a dospívající) celkem 1,7 milionů slov 2) subkorpus z BNC (omezení na žánr: ‘imaginative’, cílová skupina čtenářů: dospělí) celkem cca 14,7 milionů slov V praktické části autorka prozkoumá frekventovanost antonymních přídavných jmen, přičemž vytvoří seznam nejfrekventovanějších antonym v subkorpusu dětské literatury. Četnost výskytu antonymních protějšků bude nadále analyzována zejména na základě hypotézy vzájemného výskytu (Charles & Miller 1989, Fellbaum 1995), která poukazuje výsledky studií, ve kterých se antonyma ve stejném kontextu vyskytují často ve vzájemné blízkosti. Analýza identifikovaných antonym se zaměří především na jejich diskurzní funkce (Jones 2002). Výzkum by měl určit jak frekventované, kanonické páry antonym, tak i struktury, ve kterých se tato přídavná jména vyskytují. Tyto výsledky budou následně kontrastivně srovnány se selektivní sondou do subkorpusu beletrie pro dospělé. V závěru práce autorka shrne výsledky výzkumu v subkorpusu dětské literatury a srovná je se sondou do subkorpusu beletrie pro dospělé. |
Seznam odborné literatury |
Cruse, A. (2000). Meaning in Language: an Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press. Fellbaum, C. (1995). Co-occurrence and antonymy. International journal of lexicography, 8(4), 281-303. Jones, S. (2002). Antonymy: a corpus-based perspective. Routledge. Jones, S. (2007). ‘Opposites’in discourse: A comparison of antonym use across four domains. Journal of Pragmatics 39(6), 1105 – 1119. Jones, S., & Murphy, M. L. (2005). Using corpora to investigate antonym acquisition. International Journal of Corpus Linguistics, 10(3), 401-422. Jones, S., Murphy, M. L., & Paradis, C. (2012). Antonyms in English: Construals, constructions and canonicity. Cambridge University Press. Jones, S., Paradis, C., Murphy, M. L., & Willners, C. (2007). Googling for'opposites': a web-based study of antonym canonicity. Corpora, 2(2), 129-155. Lyons, J. (1995). Linguistic Semantics: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Murphy, M. L. (2003). Semantic relations and the lexicon: antonymy, synonymy and other paradigms. Cambridge University Press. Murphy, M. L., Paradis, C., Willners, C. & Jones, S. (2003). Discourse functions of antonymy: A cross-linguistic investigations of Swedish and English. Journal of Pragmatics 41(11), 2159 – 2184. Paradis, C., & Willners, C. (2006). Antonymy and negation—The boundedness hypothesis. Journal of Pragmatics, 38(7), 1051-1080. Paradis, C., Willners, C., & Jones, S. (2009). Good and bad opposites using textual and experimental techniques to measure antonym canonicity. The Mental Lexicon, 4(3), 380-429. |