Hyperrealismus Franka Tashlina: Neoformalistická analýza filmu Will Success Spoil Rock Hunter?
Název práce v češtině: | Hyperrealismus Franka Tashlina: Neoformalistická analýza filmu Will Success Spoil Rock Hunter? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Hyperrealism of Frank Tashlin: Neoformalist Film Analysis of Will Success Spoil Rock Hunter? |
Klíčová slova: | Frank Tashlin, film, Hollywood, neoformalistická analýza, naratologie, popkultura |
Klíčová slova anglicky: | Frank Tashlin, film, Hollywood, neoformalist analysis, narratology, popculture |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.07.2015 |
Datum zadání: | 12.07.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.10.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2016 12:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Stanislava Přádná |
Zásady pro vypracování |
Ve své bakalářské práci si budu klást za cíl zasadit do patřičného kontextu a poté analyzovat americký komediální film Will Success Spoil Rock Hunter? režiséra Franka Tashlina uvedený v roce 1957. V první část práce bych zpřesnil použitou metodologii, resp. použitá teoretická východiska. Pro stručné zařazení filmu do průmyslového, společenského, technologického a estetického kontextu by byl aplikován přístup tzv. Nové filmové historie. K následnému rozboru formálních a stylistických prostředků filmu by bylo využito přístupu neoformalistické filmové analýzy, jak je definována Davidem Bordwellem v publikaci Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu nebo Kristin Thompsonovou v knize Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Film Will Success Spoil Rock Hunter? byl v anglických textech doposud hlavně předmětem kratších esejí a článků vyjadřujících se k režisérově autorskému stylu (Jonathan Rosenbaum v „Tashlinesque“ nebo J. Hoberman v „Frank Tashlin: vulgar modernist“) nebo psychoanalytických rozborů fikčních světů a postav je obývající (Dirk Lauwaert v „A flutteriny Icarus“ či Bill Krohn v „The first films“). V této práci bude ale hlavním zájmem postižení dynamických vztahů mezi jednotlivými složkami filmové formy – kamerou, střihem, mizanscénou, zvukem atd. v konkrétním filmovém textu. Analýza by se zaměřila i na Tashlinovu zkušenost s formátem Cinemascope. Užití širokoúhlého obrazu ve spojení s žánrem komediální satiry umožnilo vznik filmu, který je narací ozvláštňující k soudobému modu hollywoodského vyprávění. Tyto složky by nebyly probírány postupně, aby nevznikl pouhý technicistní výčet vázaný na film, ale dle vyjímečnosti užitých stylistických postupů v širším kontextu. Budu se ptát po úloze díla v žánru komediální satiry a pokusím se exaktně popsat taktiku, jakou je docilováno vysoké míry sebereflexivity, jak film zprostředkovává a zatajuje informace ve vyprávění, což provedu v naratologické části práce. Základem se stane nalezení dominanty snímku, případně znovuozvláštnění divákům a čtenářům již seznámeným s tvorbou Franka Tashlina. Práci by doplnila obrazová příloha sloužící k upřesnění analytických stanovisek. |
Seznam odborné literatury |
Filmy Franka Tashlina, v nichž je výrazná kontinuita tvorby(užitečné při analýze):
Son of Paleface (1952), Artists and Models (1955), Hollywood or Bust (1956), The Girl Can’t Help It (1956), Will Success Spoil Rock Hunter? (1957), Rock-a-Bye Baby (1958) Literatura: Belton, John: American Cinema / American Culture (4th Edition). New York: McGraw-Hill, 2012. Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristen: The Classical Hollywood Cinema: Film Style & Mode of Production to 1960. Milton Park: Routledge, 2002. Bordwell, David; Thompson, Kristen: Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011. Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. The University of Wisconsin Press, 1985. Bordwell, David: The Way Hollwood Tells It. Berkley-Los Angeles-London: University of California Press, 2006. Casper, Drew: Postwar Hollywood: 1946-1962. Wiley-Blackwell, 2007. Dohery, Thomas: Teenagers and Teenpics: The Juvenalization of American Movies in the 1950s. Boston: Unwin Hyman, 1988. Garcia, Roger (ed.): Frank Tashlin. London: British Film Institute Publishing, 1994. Gomery, Douglas; Allen, Robert C.: Film History: Theory and Practice. New York: Alfred A. Knopf, 1985. Johnston, Claire; Willemen, Paul: Frank Tashlin. Colchester: Vineyard Press, 1973. Kercher, Stephen E.: Revel with a Cause: Liberal Satire in Postwar America. University of Chicago Press, 2010. Rozgonyi, Jay Preston Sturges’s Vision of America: Critical Analyses of Fourteen Films, Jefferson: McFarland, 1995. Salt, Barry (ed.): Moving Into Pictures. More on Film History, Style, and Analysis. London: Starword, 2006. Thompson, Kristin: Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Princeton: Princeton University Press, 1998. |