Psychosociální klima tříd na středních školách různého zaměření
Název práce v češtině: | Psychosociální klima tříd na středních školách různého zaměření |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Classrooms´ psychosocial climate in the secondary schools of different focus |
Klíčová slova: | klima třídy, školní třída, učitel, žák, gender, diagnostické nástroje měření klimatu, dotazník KLIT |
Klíčová slova anglicky: | classroom climate, school class, teacher, pupil, gender, diagnostic tools for measurement of the climate, questionnaire KLIT |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.06.2015 |
Datum zadání: | 24.06.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.07.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je porovnat třídní klima na středních školách různého zaměření. V teoretické části práci jsou nejprve vymezené základní pojmy spojené se zvolenou tématikou, školní třída a její vývojové fáze, klima školní třídy, genderová diferenciace ve třídě a hlavní přístupy ke zkoumání sociálního klimatu třídy. Praktická část je věnována kvantitativnímu výzkumu, interpretaci získaných dat, vzájemnému porovnání informací získaných z dotazníku KLIT a analýze výsledků s předem formulovanými hypotézami, následované diskuzí a samotným závěrem diplomové práce. |
Seznam odborné literatury |
Seznam literatury
1) BAKER, Dale. Good Intentions: An Experiment in Middle School Single-Sex Science and Mathematics Classrooms With High Minority Enrollment In Journal of Women and Minorities in Science and Engineering, 2002. volume 8. p. 1-23. S. 19. 2) BELZ, Horst. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. 3) BRAUN, R. Diagnostka vztahů ve školní třídě [online]. 2006a, s. 1 – 6 [cit. 2016-05-16]. Dostupné z:http://spp.ippp.cz/download/studijni-materialy/Diagnostika-vztahu-ve-tride.pdf 4) BRAUN, R. Dotazníky B-3 a B-4: představení metody a vyhodnocování [online]. 2006b, s. 1 - 18 [cit. 2016-05-16]. Dostupné z: http://spp.ippp.cz/download/studijni-materialy/dotazniky-B3-B4.pdf 5) ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. 6) ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7. 7) ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4. 8) FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: [příručka pro učitele]. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. 9) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výskumu. 4., rozš. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2008. ISBN 978-80-223-2391-8. 10) GILLERNOVÁ, I. Sociální dovednosti učitele a možnosti rozvíjení sociálních dovedností ve školním prostředí. In Mertin,V. et al. (eds.) Pedagogická a psychologická diagnostika, 14. a 15. aktualizace, 40 s. Praha: Raabe s.r.o. 2008. ISSN 1801-8351. 11) GRECMANOVÁ, Helena. Klima současné školy In: CHRÁSKA, M., TOMANOVÁ, D., HOLOUŠOVÁ, D, (ED.). Klima současné české školy [online]. Brno, 2003 [cit. 2016-05-19]. ISBN 80-7203-064-5. Dostupné z: http://www.cpds.cz/dokumenty/sbor03.pdf. 12) GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-7409-010-3. 13) GRECMANOVÁ, Helena. Vliv prostředí školy na její klima. Metodický portál: Články [online]. 11. 11. 2004, [cit. 2016-05-19]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/124/VLIV-PROSTREDI-SKOLY- NA-JEJI-KLIMA.html>. ISSN 1802-4785. 14) HRABAL, Vladimír. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Knižnice psychologické literatury. ISBN 80-04-22149-1. 15) HRABAL, Vladimír. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0436-1. 16) JANOŠOVÁ, Pavlína. Gender v práci se školními dětmi. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-701-7. 17) JARKOVSKÁ, Lucie. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. 2., aktualiz. vyd. Brno: Nesehnutí, 2005. ISBN 80-903228-6-7. 18) JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ a Iva ŠMÍDOVÁ. S genderem na trh: rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-030-8. 19) JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978- 80-7419-119-0. 20) JEŽEK, Stanislav. Možnosti diagnostiky psychosociálního klimatu školy [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2006. [cit.2016-06-01]. Dostupný z:http://is.muni.cz/th/18832/fss d/Disertacni prace - S. Jezek.pdf 21) JEŽEK, Stanislav. Možnosti konceptualizace školního klimatu In: Psychosociální klima školy [online]. Editor Stanislav Ježek. Brno: [Masarykova univerzita], 2003, 151 s.[cit. 2016-05-19]. ISBN 80-86633-13-6. Dostupné z:http://www.klima.pedagogika.cz/skola/doc/Socialni_klima_skoly_I_sbornik_2003.pdf 22) KAŠPÁRKOVÁ, Jana. Pohled studentů na klima tříd středních škol [online]. [cit. 2016-05- 20]. Dostupné z: http://www.kpg.zcu.cz/capv/HTML/39/. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. 23) KLUSÁK, M. Vědět, jak zacházet s klimatem ve třídě. In Pedagogický výzkum a transformace české školy. Sborník příspěvků z I. konference ČAPV. Praha : ČAPV a PdF UK, 1993, s. 62-67. ISBN 80-901670-0-4. 24) KREJČOVÁ, Lenka. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3474-3. 25) KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7. 26) KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9. 27) LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. 28) LANGOVÁ, Marta. Učitel v pedagogických situacích: kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. Praha: Univerzita Karlova, 1992. ISBN 80-7066-613-7. 29) LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4. 30) LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9. 31) LOVAŠ, L. Malé sociální skupiny. In VÝROST, J.; SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. S. 321-337. ISBN 978-80-247-1428-8. 32) MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3. 33) MAREŠ, Jiří a Stanislav JEŽEK. Klima školní třídy: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-79-8. 34) MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. 35) NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7. 36) OAKLEY, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6. 37) PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, c2006. ISBN 80-89018-97-1. 38) PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. 39) PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. 40) SMETÁČKOVÁ, Irena. Společné, či oddělené vzdělávání dívek a chlapců? Pedagogická orientace, 23(5), 2013, s. 717-733. Dostupné z:https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1111 41) SMETÁČKOVÁ, Irena a Lucie JARKOVSKÁ. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, 2006. ISBN 80-903331-5-X. 42) SOŠ a SOU Sušice. Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Sušice. [online]. [cit. 2016-06-15]. Dostupné z:http://sossusice.cz/nabizene-obory 43) SPŠ Klatovy. Střední průmyslová škola. [online]. [cit. 2016-06-15]. Dostupné z:http://www.klatovynet.cz/spskt/zakladni.asp 44) SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. 45) SZŠ Klatovy. Střední zdravotnická škola [online]. [cit. 2016-06-15]. Dostupné z:http://www.oakt.cz/o_skole_studijni_obory.php 46) VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1734-0. 47) VYKOPALOVÁ, Hana. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci, 1992. ISBN 80-7067-161-0. 48) ZORMANOVÁ, Lucie. Gender ve vzdělávání dětí a mládeže . Metodický portál: Články [online]. 18. 08. 2011, [cit. 2012-06-23]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/12857/GENDER-VE- VZDELAVANI-DETI-A-MLADEZE.html . ISSN 1802-4785>. |