Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Porozumění digitálnímu versus tištěnému textu u žáků 9. tříd na základních školách
Název práce v češtině: Porozumění digitálnímu versus tištěnému textu u žáků 9. tříd na základních školách
Název v anglickém jazyce: Reading comprehension of digital versus printed texts at ninth grade students at primary schools
Klíčová slova: čtení, vnímání textu, porozumění textu, gramotnost, elektronický text, tištěný text, počítač, tablet, papír, rychlost čtení
Klíčová slova anglicky: reading, reading perception, reading comprehension, literacy, electronic text, printed text, personal computer, tablet, paper, reading speed
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.06.2015
Datum zadání: 22.06.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.06.2015
Datum a čas obhajoby: 12.06.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Michal Lorenz, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Osnova práce:
1. Úvod
2. Teorie – vysvětlení základních pojmů
3. Současný stav problematiky (stejné/podobné výzkumy)
4. Výběr metody, textu, žáků
5. Předvýzkum
6. Výzkum a hodnocení
7. Závěr
Práce se budě věnovat srovnání úrovně porozumění tištěného a digitálního textu na vybraných školách. Cílem bude zjistit schopnosti a dovednosti žáků porozumět předloženému textu, v rámci srovnání digitální a tištěné předlohy. Jedním z výstupů práce bude teoretické zpracování základních pojmů a současného stavu problému na základě studia odborné literatury. Stěžejní částí práce bude provedení šetření s následným vyhodnocením. Průzkumu budu předcházet předvýzkum. Konkrétně půjde o kvalitativní průzkum za pomoci jedné z metod comprehension testů. Žákům bude předložen text s otázkami, vztahující se k němu, jak v digitální, tak tištěné podobě.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
BUBENÍČKOVÁ, Petra., ČUŘÍN, Michal., ZACHOVÁ, Alena a kol. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. 135 s.
DOLEŽALOVÁ, Jana. Funkční gramotnost: proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové, Gaudeamus, 2005. 88 s.
CHALOUPKA, Otakar. Horizonty čtenářství: (Aktivita, proměnlivost a výchova čtenářství pubescentního dítěte). Praha: Albatros, 1971. 124 s.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. 265 s.
PAPÍK, Richard. Naučte se číst!. Praha: Grada, 1992. 184 s. ISBN 80-854-24-93-2.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno, Host, 2008. 207 s.
Elektronické zdroje:
EDEN, Sigal, ESHET-ALKALAI, Yoram. Print Versus Digital: The Effect of Format on Performance in Editing Text. British Journal of Educational Technology. [online]. September 2013, roč. 44, č. 5 s. 13-21 [cit. 2015-04-14]. Dostupné z:http://www.openu.ac.il/innovation/chais2012/downloads/c-Eden-Eshet-Alkalai-63_eng.pdf
MANGEN, Anne, WALGERMO, Bente R., BRØNNICK, Kolbjørn. Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research [online]. 2013, roč. 58, s. 61-68 [cit. 2015-04-14]. Dostupné z:http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035512001127
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK