Role mateřské školy ve čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Role mateřské školy ve čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Role of kindergartens in reading literacy in preschoolage children |
Klíčová slova: | Čtenářská gramotnost|čtenářství|mateřské školy|předčtenářské dovednosti|předškolní děti|předškolní vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | Reading literacy|readership|kindergartens|pre-reading skills|preschool children|preschool education |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Landová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.06.2015 |
Datum zadání: | 18.06.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.07.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Osnova: 1. Obecný vhled do problematiky čtenářství u dětí 2. Legislativa předškolního vzdělávání 3. (Pre) čtenářské dovednosti u dětí předškolního věku 4. Rozvoj čtení- grafomotorika, jemná motorika, pomůcky a metody 5. Role mateřské školy ve vzdělávání a podpory čtenářské gramotnosti u předškolních dětí 6. Role knihovny ve vzdělávání a podpory čtenářství u dětí Anotace (cíl práce): Diplomová práce se bude zabývat (pre) čtenářstvím u dětí předškolního věku. V tomto období se děti připravují na vstup do základní školy a je důležité, aby měly osvojeny alespoň základní návyky pro snadnější nástup na ZŠ. Role mateřských škol je důležitá. Bude provedena analýza legislativy, rámcovými vzdělávacími programy a dalšími materiály, na základě kterých mateřské školy pracují. Bude proveden průzkum, jakou úlohu hraje mateřská škola ve vzdělávání a jak s dětmi učitelky v MŠ pracují. Dále bude také zmapováno, jakou roli mohou zastat v tomto období knihovny, a jaké mohou nabídnout vzdělávací programy. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
1) BÜYÜKTAŞKAPU, Sema. Effect of Family Supported Pre-Reading Training Program Given to Children in Preschool Education Period on Reading Success in Primary School. Educational Sciences: Theory & Practice [online]. 2012, roč. 12, č. 1, s. 8 [cit. 2015-04-19]. Dostupné z:http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=c8b2b4e1-bd16-4645-a984-8813ef793a79%40sessionmgr110&vid=6&hid=106. 2) Centrum dětského čtenářství. KNIHOVNA JIŘÍHO MAHENA V BRNĚ. O Centru [online]. 2009-2015 [cit. 2015-04-19]. Dostupné z:http://www.kjm.cz/o-centru. 3) Desatero pro rodiče dětí předškolního věku. MATEŘSKÁ ŠKOLA BRNO, Tišnovská 169, p.o. Desatero pro rodiče dětí předškolního věku [online]. 2011 [cit. 2015-04-19]. Dostupné z:http://www.mstisnovska.cz/desatero/desatero-pro-rodice-deti-predskolniho-veku. 4) FRIENDLAENDEROVÁ, Hana a Lucie VRBKOVÁ. České děti jako čtenáři: Mediaresearch. Mediaresearch: výzkumná zpráva. Praha, 2014. 119 s. 5) MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, mládeže a tělovýchovy. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. 2013-2015 [cit. 2015-04-19]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/. |