Bildung - historie a perspektivy
Název práce v češtině: | Bildung - historie a perspektivy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Bildung - History and Perspectives |
Klíčová slova: | Bildung, vzdělání, univerzita, Humboldt, Boloňský proces |
Klíčová slova anglicky: | Bildung, education, university, Humboldt, Bologna process |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 17.06.2015 |
Datum zadání: | 17.06.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2016 13:45 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Martin Sycha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomového projektu je rekonstruovat myšlenkovou tradici vzdělanostního ideálu Bildung stojícího na pomezí filosofie a věd o výchově a vzdělávání a také poukázat na jeho možnosti či limity v současné diskuzi o smyslu a úloze vzdělávání. V první, historické kapitole se práce zaměří na sledování myšlenkové tradice Bildung v dílech následujících myslitelů: Komenský, Herbart, Humboldt, Kant, Hegel, Adorno a Liessmann. Hlavním obsahem této části bude vymezení pozic, jaké tato tradice zaujímá v dílech těchto autorů a také vykázání jejich vzájemných souvislostí a odlišností. Předmětem druhé kapitoly bude konfrontace s aktuální situací, kdy se v politických dokumentech národní i nadnárodní úrovně stejně jako v akademické diskusi hojně mluví o významu či užitku vzdělání, jeho charakteru a o tom, co vlastně vzdělání či vzdělanost je. V rámci diskuse o smyslu a roli vzdělávání v tomto kontextu se také diplomová práce pokusí zasadit ideu vzdělanosti jako Bildung do současného politického uvažování o celoživotním učení.
Struktura: 1 Původ a geneze pojmu Bildung 1.1 Humboldt a jeho předchůdci 1.2 Pojem vzdělanosti v německé klasické filosofii 1.2.1 J. F. Herbart 1.2.2 J. G. Fichte 1.2.3 I. Kant 2 Pojem Bildung v recepci 20. století a 21. století 2.1 Polovzdělanost a nevzdělanost 2.1.1 Polovzdělanost a T. W. Adorno 2.1.2 Nevzdělanost a P. K. Liessmann 2.2 Vztah současných politik vzdělávání k Bildung |
Seznam odborné literatury |
KOMENSKÝ, Jan, A.Dílo Jana Amose Komenského: Johannis Amos Comenii Opera omnia. Editor Martin Steiner. Praha: Academia, 2014, 379 s. ISBN 978-80-200-2448-0.
HERBART, Johann, F. Ausgewählte Schriften zur Pädagogik. Berlin: Volk und Wissen, 1976, 435 s. Pädagogische Bibliothek. ADORNO, Theodor, W. Teorie polovzdělanosti,Orientace, 1966, č. 1, s. 62—71, č. 2, s. 66—75 LIESSMANN, Konrad, P.Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008, 125 s. XXI. století. ISBN 978-80-200-1677-5 PRŮCHA, Jan. Česká vzdělanost: multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 205 s. ISBN 978-80-7478-675-4. BRUFORD, Walter H. The German tradition of self-cultivation: bildung from Humboldt to Thomas Mann. New York: Cambridge University Press, 1975, 290 s. ISBN 978-0521204828. The Blackwell guide to the philosophy of education. 1st pub. Editor Nigel Blake. Malden: Blackwell Publishing, 2003, xvi, 414 s. Blackwell philosophy guides, 9. ISBN 978-0631221197. SILJANDER, Pauli, Ari KIVELÄ a Ari SUTINEN.Theories of Bildung and growth: connections and controversies between continental educational thinking and American pragmatism. Rotterdam: Sense Publishers, 2012, vii, 317 s. ISBN 978-9462090293. |