Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Bildung - historie a perspektivy
Název práce v češtině: Bildung - historie a perspektivy
Název v anglickém jazyce: Bildung - History and Perspectives
Klíčová slova: Bildung, vzdělání, univerzita, Humboldt, Boloňský proces
Klíčová slova anglicky: Bildung, education, university, Humboldt, Bologna process
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.06.2015
Datum zadání: 17.06.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.06.2015
Datum a čas obhajoby: 06.09.2016 13:45
Datum odevzdání elektronické podoby:02.08.2016
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Martin Sycha, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomového projektu je rekonstruovat myšlenkovou tradici vzdělanostního ideálu Bildung stojícího na pomezí filosofie a věd o výchově a vzdělávání a také poukázat na jeho možnosti či limity v současné diskuzi o smyslu a úloze vzdělávání. V první, historické kapitole se práce zaměří na sledování myšlenkové tradice Bildung v dílech následujících myslitelů: Komenský, Herbart, Humboldt, Kant, Hegel, Adorno a Liessmann. Hlavním obsahem této části bude vymezení pozic, jaké tato tradice zaujímá v dílech těchto autorů a také vykázání jejich vzájemných souvislostí a odlišností. Předmětem druhé kapitoly bude konfrontace s aktuální situací, kdy se v politických dokumentech národní i nadnárodní úrovně stejně jako v akademické diskusi hojně mluví o významu či užitku vzdělání, jeho charakteru a o tom, co vlastně vzdělání či vzdělanost je. V rámci diskuse o smyslu a roli vzdělávání v tomto kontextu se také diplomová práce pokusí zasadit ideu vzdělanosti jako Bildung do současného politického uvažování o celoživotním učení.
Struktura:
1 Původ a geneze pojmu Bildung
1.1 Humboldt a jeho předchůdci
1.2 Pojem vzdělanosti v německé klasické filosofii
1.2.1 J. F. Herbart
1.2.2 J. G. Fichte
1.2.3 I. Kant
2 Pojem Bildung v recepci 20. století a 21. století
2.1 Polovzdělanost a nevzdělanost
2.1.1 Polovzdělanost a T. W. Adorno
2.1.2 Nevzdělanost a P. K. Liessmann
2.2 Vztah současných politik vzdělávání k Bildung
Seznam odborné literatury
KOMENSKÝ, Jan, A.Dílo Jana Amose Komenského: Johannis Amos Comenii Opera omnia. Editor Martin Steiner. Praha: Academia, 2014, 379 s. ISBN 978-80-200-2448-0.

HERBART, Johann, F. Ausgewählte Schriften zur Pädagogik. Berlin: Volk und Wissen, 1976, 435 s. Pädagogische Bibliothek.

ADORNO, Theodor, W. Teorie polovzdělanosti,Orientace, 1966, č. 1, s. 62—71, č. 2, s. 66—75

LIESSMANN, Konrad, P.Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008, 125 s. XXI. století. ISBN 978-80-200-1677-5

PRŮCHA, Jan. Česká vzdělanost: multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 205 s. ISBN 978-80-7478-675-4.

BRUFORD, Walter H. The German tradition of self-cultivation: bildung from Humboldt to Thomas Mann. New York: Cambridge University Press, 1975, 290 s. ISBN 978-0521204828.

The Blackwell guide to the philosophy of education. 1st pub. Editor Nigel Blake. Malden: Blackwell Publishing, 2003, xvi, 414 s. Blackwell philosophy guides, 9. ISBN 978-0631221197.

SILJANDER, Pauli, Ari KIVELÄ a Ari SUTINEN.Theories of Bildung and growth: connections and controversies between continental educational thinking and American pragmatism. Rotterdam: Sense Publishers, 2012, vii, 317 s. ISBN 978-9462090293.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK