Ženský hlas v současné teorii
Název práce v češtině: | Ženský hlas v současné teorii |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Female Voice in Contemporary Theory |
Klíčová slova: | ženský hlas, teorie, gender, feminismus, poststrukturalismus, psychoanalýza, soudobá vokalita |
Klíčová slova anglicky: | female voice, theory, gender, feminism, post-structuralism, psychoanalysis, contemporary vocal music |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 17.06.2015 |
Datum zadání: | 17.06.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.06.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Kolářová, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ženský hlas se stal v posledním čtvrtstoletí středem velkého zájmu filozofů a humanitních teoretiků (Roland Barthes, Slavoj Žižek, Adriana Cavarero aj.). V české muzikologii je to dosud nereflektované téma a cílem této bakalářské práce je zprostředkovat je českému muzikologickému prostředí. Protože se převážná většina těchto teorií zabývá zvukovým aspektem hlasu bez textu, jsou tyto teorie obzvláště relevantní pro uvažování o vokální hudbě 20. století a rozšířených vokálních technikách (extended vocal techniques). Na základě důkladného čtení (close reading) a vzájemného srovnání vybraných teoretických textů autorka podá přehled o základních směrech současného uvažování o ženském hlase. |
Seznam odborné literatury |
Roland Barthes, The Grain of the Voice, in: Image, Music, Text. New York: Hill and Wang 1977, s. 179-189. Hannah Bosma, Bodies of evidence, singing cyborgs, and other gender issues in electrovocal music, Organised Sound: An International Journal of Music and Technology 8/1, pp. 5-17, 2003. Hannah Bosma, Musical Washing Machines, Composer-Performers, and Other Blurring Boundaries: How Women Make a Difference in Electroacoustic Music,Canadian Journal of Music, roč.26, č. 2, 2006, s. 97-117. Adriana Cavarero, A più voci: Filosofia dell’espressione vocale, Milano: Feltrinelli 2005. Leslie Clarence Dunn (ed.) a Nancy A. Jones (ed.), Embodied Voices: Representing Female Vocality in Western Culture, Cambridge: Cambridge University Press, 1994. Melanie Austin Crump, When Words Are Not Enough: Tracing the Development of Extended Vocal Techniques in Twentieth-Century America, Dissertation, University of North Carolina at Greensboro 2008. Ryan Dohoney, An Antidote to Metaphysics: Adriana Cavarero’s Vocal Philosophy, Women and Music: A Journal of Gender and Culture, vol. 15, 2011, s. 70-85. Linda Fischer, Feminist phenomenological voices, Continental Philosophy Review, Vol. 43, No. 1, 2010, s. 83-95. Laura Pigozzi, A nuda voce: vocalità, inconscio, sessualità, Torino: Antigone 2008. Laura Pigozzi, Voci smarrite: godimento femminile e sublimazione, Torino: Antigone 2011. Renata Salecl (ed.), Slavoj Žižek (ed.), Gaze and Voice As Love Objects (Series: SIC 1), Durham: Duke University Press Books 1996. Jacqueline Singer, Female Vocality: Sounding, Hearing, and Structures of Feeling Re-Framed, Dissertation, University of Cape Town 2009. |