Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Oko básníka: Antické figury v díle Jeana Cocteaua
Název práce v češtině: Oko básníka: Antické figury v díle Jeana Cocteaua
Název v anglickém jazyce: The eye of a poet: Antique figures in the work of Jean Cocteau
Klíčová slova: Jean Cocteau, Narcis, pohled, vizualita, tělo, recipient, intermedialita
Klíčová slova anglicky: Jean Cocteau, Narcissus, sight, visuality, body, recipient, intermediality
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tomáš Jirsa, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.06.2015
Datum zadání: 12.06.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.06.2015
Datum a čas obhajoby: 12.09.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:08.08.2016
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat výskytem a způsoby užití figur antické mytologie v díle Jeana Cocteaua. Zaměří se především na postavy Orfea, Narcise a Oidipa a s nimi spojené motivy oka a pohledu. Těžiště práce tak bude spočívat v analýze a interpretaci specifického „cocteauovského“ pohledu jakožto možného průsečíku antických topoí, ale rovněž ve smyslu intermediální figury, která prostupuje jednotlivé umělecké druhy a formy, především text, film a výtvarné umění. Cílem práce je proto na základě analýzy konkrétního uměleckého materiálu přispět do diskuse o vztazích mezi textem a vizualitou a blíže osvětlit jejich vzájemné interference. Jako zdroj pro analýzu poslouží především Cocteauovy divadelní hry La machine infernale (1934) a Orphée (1926), básně Ange Heurtebise (1926), Leone (1945), Le rythme grec (1949), Par lui-même (1927) a filmová „orfická“ trilogie (Le Sang d'un poète, 1932; Orphée, 1950; Le Testament d'Orphée, 1960). Přihlédnuto však bude rovněž k dalším básnickým a prozaickým textům autora, které se ukážou pro dané téma relevantní. Metodologicky se bude práce opírat o několik navzájem komunikujících pilířů: teorii intermediálních vztahů, vidění a pohledu; teorii a dějiny melancholie a mytopoetickou analýzu.
Seznam odborné literatury
Primární literatura a filmy:
COCTEAU, Jean. La machine infernale: pièce en 4 actes. Paris: B. Grasset, 1934.
COCTEAU, Jean. Orphée: tragédie en un acte et un intervalle. Paris: Stock, 1927.
COCTEAU, Jean. Poèmes (1916-1955). Paris: Gallimard, 1956.
OVIDIUS, Proměny. 2. přeprac. vyd., 1. ve Svobodě. Praha: Svoboda, 1974.
SOFOKLÉS, Král Oidipús. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1975.
Le Sang d'un poète (Jean Cocteau, 1932)
Orphée (Jean Cocteau, 1950)
Le Testament d'Orphée (Jean Cocteau, 1960)
Sekundární literatura:
ARNAUD, Claude. Jean Cocteau. Paris: Gallimard, 2003..
BAL, Mieke. Looking in: the art of viewing. Amsterdam: G B Arts International, 2001. BERNSTOCK, Judith E. Under the spell of Orpheus: the persistence of a myth in twentieth-century art. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1991.
BRUNEL, Pierre. Le mythe de la métamorphose. Paris: Corti, 2004.
CAWS, Mary Ann. The eye in the text: essays on perception, mannerist to modern. Princeton: Princeton University Press, 1981.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Devant l'image: question posée aux fins d'une histoire de l'art. Paris: Editions de Minuit, 1990.
FÖLDÉNYI, László F. Melancholie: její formy a proměny od starověku po současnost. Vydání 1. Praha: Malvern, 2013.
FARAGO, Claire J. a Robert ZWIJNENBERG. Compelling visuality: the work of art in and out of history. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2003.
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2009.
TSAKIRIDOU, edited by Cornelia A. Reviewing Orpheus: essays on the cinema and art of Jean Cocteau. Lewisburg: Bucknell University Press, 1997.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK