Oko básníka: Antické figury v díle Jeana Cocteaua
Název práce v češtině: | Oko básníka: Antické figury v díle Jeana Cocteaua |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The eye of a poet: Antique figures in the work of Jean Cocteau |
Klíčová slova: | Jean Cocteau, Narcis, pohled, vizualita, tělo, recipient, intermedialita |
Klíčová slova anglicky: | Jean Cocteau, Narcissus, sight, visuality, body, recipient, intermediality |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tomáš Jirsa, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.06.2015 |
Datum zadání: | 12.06.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat výskytem a způsoby užití figur antické mytologie v díle Jeana Cocteaua. Zaměří se především na postavy Orfea, Narcise a Oidipa a s nimi spojené motivy oka a pohledu. Těžiště práce tak bude spočívat v analýze a interpretaci specifického „cocteauovského“ pohledu jakožto možného průsečíku antických topoí, ale rovněž ve smyslu intermediální figury, která prostupuje jednotlivé umělecké druhy a formy, především text, film a výtvarné umění. Cílem práce je proto na základě analýzy konkrétního uměleckého materiálu přispět do diskuse o vztazích mezi textem a vizualitou a blíže osvětlit jejich vzájemné interference. Jako zdroj pro analýzu poslouží především Cocteauovy divadelní hry La machine infernale (1934) a Orphée (1926), básně Ange Heurtebise (1926), Leone (1945), Le rythme grec (1949), Par lui-même (1927) a filmová „orfická“ trilogie (Le Sang d'un poète, 1932; Orphée, 1950; Le Testament d'Orphée, 1960). Přihlédnuto však bude rovněž k dalším básnickým a prozaickým textům autora, které se ukážou pro dané téma relevantní. Metodologicky se bude práce opírat o několik navzájem komunikujících pilířů: teorii intermediálních vztahů, vidění a pohledu; teorii a dějiny melancholie a mytopoetickou analýzu. |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura a filmy: COCTEAU, Jean. La machine infernale: pièce en 4 actes. Paris: B. Grasset, 1934. COCTEAU, Jean. Orphée: tragédie en un acte et un intervalle. Paris: Stock, 1927. COCTEAU, Jean. Poèmes (1916-1955). Paris: Gallimard, 1956. OVIDIUS, Proměny. 2. přeprac. vyd., 1. ve Svobodě. Praha: Svoboda, 1974. SOFOKLÉS, Král Oidipús. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1975. Le Sang d'un poète (Jean Cocteau, 1932) Orphée (Jean Cocteau, 1950) Le Testament d'Orphée (Jean Cocteau, 1960) Sekundární literatura: ARNAUD, Claude. Jean Cocteau. Paris: Gallimard, 2003.. BAL, Mieke. Looking in: the art of viewing. Amsterdam: G B Arts International, 2001. BERNSTOCK, Judith E. Under the spell of Orpheus: the persistence of a myth in twentieth-century art. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1991. BRUNEL, Pierre. Le mythe de la métamorphose. Paris: Corti, 2004. CAWS, Mary Ann. The eye in the text: essays on perception, mannerist to modern. Princeton: Princeton University Press, 1981. DIDI-HUBERMAN, Georges. Devant l'image: question posée aux fins d'une histoire de l'art. Paris: Editions de Minuit, 1990. FÖLDÉNYI, László F. Melancholie: její formy a proměny od starověku po současnost. Vydání 1. Praha: Malvern, 2013. FARAGO, Claire J. a Robert ZWIJNENBERG. Compelling visuality: the work of art in and out of history. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2003. PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2009. TSAKIRIDOU, edited by Cornelia A. Reviewing Orpheus: essays on the cinema and art of Jean Cocteau. Lewisburg: Bucknell University Press, 1997. |