Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Učitelovo pojetí rolových očekávání
Název práce v češtině: Učitelovo pojetí rolových očekávání
Název v anglickém jazyce: Teacher´s concept of his Role Expectations
Klíčová slova: profesní role učitele, učitelovo pojetí role, rolová očekávání, profesní identita učitele, učitelovy profesní vztahy, výchovný vztah
Klíčová slova anglicky: teacher's professional role, teacher's concept of his role, role expectations, teacher's professional identity, teacher's professional relationships, educational relationship
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.06.2015
Datum zadání: 10.06.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 21.04.2016
Datum a čas obhajoby: 13.06.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:21.04.2016
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjištění možných individuálních způsobů, jakými učitelé vnímají očekávání, kladená na ně v jejich profesní roli. Práce je teoreticko-empirická. V teoretické části se zabývám profesní rolí učitele, jeho vlastní koncepcí očekávání, která jsou na něj v jeho roli kladena, jeho profesní identitou. Empirická část je založena na polostrukturovaných rozhovorech s konkrétními učiteli a jejich následné analýze. V rozhovorech zjišťuji, jak tito učitelé rozumí pojmu osobní identita, jak ji osobně chápou, v čem vidí její těžiště, zda se setkali s očekáváními vůči své profesní roli, která souzněla či naopak nesouzněla s tím, jak ji vnímají a jak k nim přistupovali.
Seznam odborné literatury
Bauman, Zygmunt. Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta, 2002.
Bendl, Stanislav. Školní kázeň. Praha: ISV, 2001.
Cihelková, Barbora. Učitelé si stěžují na drzé rodiče. Lidové noviny, 2016-02-02. ISSN 0862-5921.
Čermák, Ivo, Hřebíčková, Martina a Petr Macek, eds. Agrese, Identita, Osobnost. Tišnov: Sdružení SCAN, 2003.
Gavora, Peter. Učiteľovo vnímanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Prehľad problematiky. Pedagogika, 2008, roč. LVIII, č. 3, s. 222-235.
Havlík, Radomír a kol. Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1998.
Juklová, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.
Koťa, Jaroslav. Poslání školy. Pedagogika, 1996, roč. XLVI, č. 4, s. 318-328.
Koťa, Jaroslav. Učitelství jako povolání. In: Vališová, Alena a Hana Kasíková, eds. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011, s. 15-26.
Kraus, Blahoslav. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999.
Krykorková, Hana, Váňová, Růžena et al. Učitel v současné škole. Praha: FF UK, 2010.
Lacroix, Jean. Smysl člověka. Praha: Vyšehrad, 1970.
Liessmann, Konrad Paul. Hodnota člověka. Břeclav: Malovaný kraj, 2010.
Lipovetsky, Gilles. Éra prázdnoty: Úvahy o současném individualismu. 4. vydání. Praha: Prostor, 2008.
Lukas, Josef a Roman Švaříček. Reflexe problematiky zkoumání identity učitele. Příspěvek na XV. konferenci ČAPV, České Budějovice, 12. – 14. 9. 1997. [online]. [cit. 2015-11-23]. Dostupné z: http://www.jlukas.cz/doc/pedagogicka/reflexe_problematiky_zkoumani_ucitele.pdf
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
Michálek, Jiří. Topologie výchovy (Místo výchovy v životě člověka). Praha: Oikoymenh, 1996.
Moree, Dana. Učitelé na vlnách transformace: Kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum, 2013.
Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
Ortega y Gasset, José. Vzpoura davů. Praha: Naše vojsko, 1993.
Palouš, Radim. Heretická škola. Praha: Oikoymenh, 2008.
Pavelková, Isabella. Nuda ve škole. In: Krykorková, Hana, Váňová, Růžena et al. Učitel v současné škole. Praha: FF UK, 2010, s. 219-234.
Piťha, Petr. Učitelé, společnost a výchova. Praha: Karolinum, 1999.
Pražská skupina školní etnografie. Čeští žáci po deseti letech. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2004.
Průcha, Jan. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
Rabušicová, Milada a Milan Pol. Vztahy školy a rodiny dnes: Hledání cest k partnerství. Pedagogika, 1996, roč. XLVI, č.1 a 2, s. 49-61 a 105-116.
Riesman, David. Osamělý dav. 2. vydání. Praha: Kalich, 2007.
Sak, Petr. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000.
Sak, Petr a Karolína Saková. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004.
Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004.
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.
Strouhal, Martin. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013.
Šeďová, Klára, Švaříček, Roman a Zuzana Šalamounová. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
Štech, Stanislav. Co je učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, roč. XLIV, č. 4, str. 310-320.
Štech, Stanislav a kol. Stát se učitelem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.
Švaříček, Roman, Šeďová, Klára et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál, 2014.
Švaříček, Roman. Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta. Brno, 2009. Dizertační práce. Filosofická falkulta Masarykovy univerzity.
Vališová, Alena, Bratská, Mária, Sliwerski, Boguslaw et al. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV, 2005.
Vališová, Alena a Hana Kasíková, eds. Pedagogika pro učitele. 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011.
Vašina, Bohumil. Konfliktní role a role nejistoty jako zdroj pracovní zátěže učitelů a některé charakteristiky práce. In: Řehulka, Evžen a Oliva Řehulková, eds. Učitelé a zdraví 2. Brno: Pavel Křepela, 1999, s. 67-85.
Vašutová, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.
Vojtíšková, Kateřina. Interakce rodiny a školy pohledem matek. Pedagogika, 2010, roč. LX, č. 2, s. 115-126.
Výrost, Jozef a Ivan Slaměník, eds. Sociální psychologie. 2. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2008.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK