Mezigenerační komunikace v éře internetu
Název práce v češtině: | Mezigenerační komunikace v éře internetu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Intergenerational Communication in the Internet Age |
Klíčová slova: | internet, ICT, generace, komunikace, děti, rodiče, prarodiče |
Klíčová slova anglicky: | internet, ICT, generations, communication, children, parents, grandparents |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.06.2015 |
Datum zadání: | 09.06.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Alena Chrobáková |
Zásady pro vypracování |
Východiska:S nárůstem mobilní komunikace a počítačem zprostředkované komunikace obecně se zvýšila svoboda jedinců komunikovat s vybranými komunikačními partnery nezávisle na místě a vzdálenosti. Průběh a výsledek socializace byl přitom vždy závislý na časové expozici a poměru socializačních aktérů, s nimiž socializovaný jedinec přichází do kontaktu. V tomto kontextu se jako oprávněná jeví hypotéza, že se s nárůstem užívání nových komunikačních prostředků snižuje působení starší generace a naopak se zvyšuje význam vrstevnické skupiny (např. Turkle 2012). Pravý stav a případné účinky této změny však nebyly v odborné literatuře dosud systematicky zpracovány (srov. Boyd 2015;Rainie a Wellman 2012). Práce si tedy bude klást otázku, co internet dělá se sociabilitou u mladších a starších lidí, a jaké účinky mají tyto změny na mezigenerační komunikaci. Cíle:Hlavním cílem práce systematické zpracování problematiky mezigenerační komunikace v podmínkách intenzivního užívání nových komunikačních technologií nejmladší generací. Vedlejším cílem práce bude vytvoření opory pro další zkoumání problému a poukázání na případné mezery v dosavadním výzkumu. Metoda:Práce bude využívat metod systematické rešerše, sekundární analýzy dostupných dat a teoretické syntézy dílčích aktuálních studií. Důvodem volby metody a celkového zaměření práce je absence studie, která by systematicky popisovala výzkumný problém. Empirická opora bude čerpána ze zpráv a dat Pew research center, Oxford internet research a World Internet Project. Dále se předpokládá využití výzkumů mezigeneračních rozdílů a online aktivity různých věkových skupin. Hypotézy:Práce vychází z předpokladu, že komunikace teenagerů probíhá především mezi vrstevníky, a to na úkor komunikace face-to-face s rodinnými příslušníky a starší generací. Na základě tohoto předpokladu formuluje hypotézu možného narůstání hodnotových rozdílů mezi starší a mladší generací, vytváření oddělených komunikačních světů a s tím spojeného rizika ztráty společné báze pro komunikaci mezi generacemi. Závěry:Bakalářská práce by měla přinést pevnější teoreticko-empirické zakotvení hypotézy o vlivu rozšíření nových komunikačních prostředků na mezigenerační komunikaci. S nárůstem mobilní komunikace a počítačem zprostředkované komunikace obecně se zvýšila svoboda jedinců komunikovat s vybranými komunikačními partnery nezávisle na místě a vzdálenosti. Průběh a výsledek socializace byl přitom vždy závislý na časové expozici a poměru socializačních aktérů, s nimiž socializovaný jedinec přichází do kontaktu. V tomto kontextu se jako oprávněná jeví hypotéza, že se s nárůstem užívání nových komunikačních prostředků snižuje působení starší generace a naopak se zvyšuje význam vrstevnické skupiny (např. Turkle 2012). Pravý stav a případné účinky této změny však nebyly v odborné literatuře dosud systematicky zpracovány (srov. Boyd 2015;Rainie a Wellman 2012). Práce si tedy bude klást otázku, co internet dělá se sociabilitou u mladších a starších lidí, a jaké účinky mají tyto změny na mezigenerační komunikaci. |
Seznam odborné literatury |
Boyd, D. (2015). It's complicated: the social lives of networked teens. S.l.: Yale University Press.
Jenkins, R. (2008). Social identity. (3rd ed., x, 246 p.) New York: Routledge. Lupač, P. (2013). Užívání Internetu a sociabilita: kořeny, vývoj a současnost výzkumu. Mediální studia(3), pp. 254-273. Retrieved from: https://medialnistudia.files.wordpress.com/2013/12/ms_2013_3_web_lupac.pdf Rainie, H., & Wellman, B. (c2012). Networked: the new social operating system. (xiii, 358 p.) Cambridge, Mass.: MIT Press. Šmahel, D. (2002). Dospívající v prostředí internetu: Identita, vztahy a komunikace (Nepublikovaná diplomová práce). Masarykova univerzita, Brno. Turkle, S. (2012). Alone together: why we expect more from technology and less from each other. ([First paperback edition].) s.l.: Basic Books. Wellman, B., & Haythornthwaite, C. (2002). The Internet in everyday life. (xxxi, 588 p.) Malden, MA, USA: Blackwell Pub. |