Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mezigenerační komunikace v éře internetu
Název práce v češtině: Mezigenerační komunikace v éře internetu
Název v anglickém jazyce: Intergenerational Communication in the Internet Age
Klíčová slova: internet, ICT, generace, komunikace, děti, rodiče, prarodiče
Klíčová slova anglicky: internet, ICT, generations, communication, children, parents, grandparents
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.06.2015
Datum zadání: 09.06.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.06.2015
Datum a čas obhajoby: 06.09.2016 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2016
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Alena Chrobáková
 
 
 
Zásady pro vypracování


Východiska:S nárůstem mobilní komunikace a počítačem zprostředkované komunikace obecně se zvýšila svoboda jedinců komunikovat s vybranými komunikačními partnery nezávisle na místě a vzdálenosti. Průběh a výsledek socializace byl přitom vždy závislý na časové expozici a poměru socializačních aktérů, s nimiž socializovaný jedinec přichází do kontaktu. V tomto kontextu se jako oprávněná jeví hypotéza, že se s nárůstem užívání nových komunikačních prostředků snižuje působení starší generace a naopak se zvyšuje význam vrstevnické skupiny (např. Turkle 2012). Pravý stav a případné účinky této změny však nebyly v odborné literatuře dosud systematicky zpracovány (srov. Boyd 2015;Rainie a Wellman 2012).
Práce si tedy bude klást otázku, co internet dělá se sociabilitou u mladších a starších lidí, a jaké účinky mají tyto změny na mezigenerační komunikaci.

Cíle:Hlavním cílem práce systematické zpracování problematiky mezigenerační komunikace v podmínkách intenzivního užívání nových komunikačních technologií nejmladší generací. Vedlejším cílem práce bude vytvoření opory pro další zkoumání problému a poukázání na případné mezery v dosavadním výzkumu.

Metoda:Práce bude využívat metod systematické rešerše, sekundární analýzy dostupných dat a teoretické syntézy dílčích aktuálních studií. Důvodem volby metody a celkového zaměření práce je absence studie, která by systematicky popisovala výzkumný problém.
Empirická opora bude čerpána ze zpráv a dat Pew research center, Oxford internet research a World Internet Project. Dále se předpokládá využití výzkumů mezigeneračních rozdílů a online aktivity různých věkových skupin.

Hypotézy:Práce vychází z předpokladu, že komunikace teenagerů probíhá především mezi vrstevníky, a to na úkor komunikace face-to-face s rodinnými příslušníky a starší generací. Na základě tohoto předpokladu formuluje hypotézu možného narůstání hodnotových rozdílů mezi starší a mladší generací, vytváření oddělených komunikačních světů a s tím spojeného rizika ztráty společné báze pro komunikaci mezi generacemi.

Závěry:Bakalářská práce by měla přinést pevnější teoreticko-empirické zakotvení hypotézy o vlivu rozšíření nových komunikačních prostředků na mezigenerační komunikaci.

S nárůstem mobilní komunikace a počítačem zprostředkované komunikace obecně se zvýšila svoboda jedinců komunikovat s vybranými komunikačními partnery nezávisle na místě a vzdálenosti. Průběh a výsledek socializace byl přitom vždy závislý na časové expozici a poměru socializačních aktérů, s nimiž socializovaný jedinec přichází do kontaktu. V tomto kontextu se jako oprávněná jeví hypotéza, že se s nárůstem užívání nových komunikačních prostředků snižuje působení starší generace a naopak se zvyšuje význam vrstevnické skupiny (např. Turkle 2012). Pravý stav a případné účinky této změny však nebyly v odborné literatuře dosud systematicky zpracovány (srov. Boyd 2015;Rainie a Wellman 2012).
Práce si tedy bude klást otázku, co internet dělá se sociabilitou u mladších a starších lidí, a jaké účinky mají tyto změny na mezigenerační komunikaci.
Seznam odborné literatury
Boyd, D. (2015). It's complicated: the social lives of networked teens. S.l.: Yale University Press.

Jenkins, R. (2008). Social identity. (3rd ed., x, 246 p.) New York: Routledge.

Lupač, P. (2013). Užívání Internetu a sociabilita: kořeny, vývoj a současnost výzkumu. Mediální studia(3), pp. 254-273. Retrieved from: https://medialnistudia.files.wordpress.com/2013/12/ms_2013_3_web_lupac.pdf

Rainie, H., & Wellman, B. (c2012). Networked: the new social operating system. (xiii, 358 p.) Cambridge, Mass.: MIT Press.

Šmahel, D. (2002). Dospívající v prostředí internetu: Identita, vztahy a komunikace (Nepublikovaná diplomová práce). Masarykova univerzita, Brno.

Turkle, S. (2012). Alone together: why we expect more from technology and less from each other. ([First paperback edition].) s.l.: Basic Books.

Wellman, B., & Haythornthwaite, C. (2002). The Internet in everyday life. (xxxi, 588 p.) Malden, MA, USA: Blackwell Pub.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK