Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Motivace ke čtenářství u českých dětí se sluchovým postižením
Název práce v češtině: Motivace ke čtenářství u českých dětí se sluchovým postižením
Název v anglickém jazyce: Czech deaf children and motivation to reading
Klíčová slova: čtení/čtenářství, motivace ke čtenářství, děti se sluchovým postižením, čtenářská gramotnost, předčtenářská gramotnost
Klíčová slova anglicky: reading, motivation to reading, deaf children, reading literacy, pre-reading literacy
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radka Zbořilová
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.06.2015
Datum zadání: 11.06.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.06.2015
Datum a čas obhajoby: 05.09.2016 09:35
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Alena Macurová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat nejprve vymezení základních pojmů a obecné informace, které se týkají čtení a čtenářství u dětí slyšících. Dále budou popsána základní specifika čtení u dětí se sluchovým postižením. Následovat bude popis vybraných projektů v České republice, které mají za cíl díky zvýšení motivovanosti ke čtení zlepšovat čtenářskou gramotnost u dětí slyšících. V závěru teoretické části bakalářské práce pak budou zmapovány veškeré existující materiály a projekty, které si kladou za cíl podporu čtenářství u dětí a mládeže se sluchovým postižením.
Jako praktická část bude realizován samostatný projekt, který bude mít za cíl podpořit děti a mládež se sluchovým postižením v samostatném čtenářství (čtení knih, hledání informací v knihách, navštěvování knihoven apod.). Projekt bude mít podobu několikadílného programu ve školní nebo veřejné knihovně. Cílovou skupinou projektu budou děti a mládež se sluchovým postižením – žáci základních škol. V rámci projektu (před jeho realizací a po ní) budou provedeny rozhovory se zúčastněnými subjekty (děti, učitelé a rodiče zúčastněných dětí), které budou zaznamenávat čtenářskou situaci u dětí před realizací projektu a po ní a následně také poskytnou reflexi celému projektu.
Postup
1. Studium relevantní odborné české i zahraniční literatury
2. Praktická část: Realizace vlastního projektu (na základě znalostí z odborné literatury)
- polostrukturované rozhovory s dětmi, jejich rodiči a učiteli, které budou mít za cíl zmapovat stávající čtenářskou situaci dětí
- vlastní projekt (pravidelné setkávání ve školní nebo veřejné knihovně zahrnující např. tyto bloky: seznámení s knihovnou, představení různých materiálů určených neslyšícím čtenářům a práce s nimi, setkání věnovaná vybraným literárním žánrům i konkrétním dílům atp.)
- následná reflexe formou dalších, doplňujících rozhovorů (ideálně se stejnými subjekty)
- vlastní reflexe projektu a navržení možného vylepšení nebo využití v další praxi
3. Usouvztažnění informací získaných z odborné literatury se zkušenostmi z projektové fáze
Seznam odborné literatury
BRADÁČOVÁ, Z. Četba sluchově postižených: Sborník příspěvků ze Semináře o četbě sluchově postižených II. Praha: FRPSP, 2000.
BRIGLLE, B. Language and Literacy Development in Children Who Are Deaf or Hearing Impaired. Kappa Delta PiRecord [online]. 2005, roč. 41, č. 2 [cit. 2014-05-08]. Dostupné z: http://eric.ed.gov/?id=EJ683441
ČERNÁ, O. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014.
ČUŘÍN, M. – BUBENÍČKOVÁ, P. – VANÍČKOVÁ, V. Čtenářství v souvislostech. Ústí nad Orlicí: OFTIS, 2013.
FUKOVÁ, V. Úpravy beletristických textů pro neslyšící dětské čtenáře. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2010.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000.
KING, C. M. – QUIGLEY, S. P. Reading and Deafness. San Diego: College-Hill Press, 1985.
KYLOUŠKOVÁ, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
LEPILOVÁ, K. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014.
OSTERN HART, B. Teaching Reading to Deaf Children. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 1978.
POUL, J. Jak vést neslyšící dítě k četbě. Praha: GONG-PRESS, 1991.
PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: PedF UK, 2013.
SCHLEPER, D. R. Reading to deaf children: learning from deaf adults: a manual for parents and teachers [online]. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, c1997 [cit. 2015-05-27].
SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
STAŇKOVÁ, V. Rozvoj čtenářských dovedností neslyšících žáků v souladu s referenční úrovní A2. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2012.
TRÁVNÍČEK, J. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize: (2007). Brno: Host, 2008.
TRÁVNÍČEK, J. Vyprávěj mi něco…: jak si děti osvojují příběhy. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2007.
TREZEK, B. J. – WANG, Y. – PAUL, P. V. Reading and deafness : theory, research, and practice. New York, 2010.
VRAŠTILOVÁ, O. Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
VYKOUKALOVÁ, V. – WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: PedF UK, 2013.
ZACHOVÁ, A. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013.

* Kritické listy – Čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách
*http://www.ctenarska-gramotnost.cz
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK