Motivace ke čtenářství u českých dětí se sluchovým postižením
Název práce v češtině: | Motivace ke čtenářství u českých dětí se sluchovým postižením |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Czech deaf children and motivation to reading |
Klíčová slova: | čtení/čtenářství, motivace ke čtenářství, děti se sluchovým postižením, čtenářská gramotnost, předčtenářská gramotnost |
Klíčová slova anglicky: | reading, motivation to reading, deaf children, reading literacy, pre-reading literacy |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radka Zbořilová |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.06.2015 |
Datum zadání: | 11.06.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2016 09:35 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Alena Macurová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat nejprve vymezení základních pojmů a obecné informace, které se týkají čtení a čtenářství u dětí slyšících. Dále budou popsána základní specifika čtení u dětí se sluchovým postižením. Následovat bude popis vybraných projektů v České republice, které mají za cíl díky zvýšení motivovanosti ke čtení zlepšovat čtenářskou gramotnost u dětí slyšících. V závěru teoretické části bakalářské práce pak budou zmapovány veškeré existující materiály a projekty, které si kladou za cíl podporu čtenářství u dětí a mládeže se sluchovým postižením.
Jako praktická část bude realizován samostatný projekt, který bude mít za cíl podpořit děti a mládež se sluchovým postižením v samostatném čtenářství (čtení knih, hledání informací v knihách, navštěvování knihoven apod.). Projekt bude mít podobu několikadílného programu ve školní nebo veřejné knihovně. Cílovou skupinou projektu budou děti a mládež se sluchovým postižením – žáci základních škol. V rámci projektu (před jeho realizací a po ní) budou provedeny rozhovory se zúčastněnými subjekty (děti, učitelé a rodiče zúčastněných dětí), které budou zaznamenávat čtenářskou situaci u dětí před realizací projektu a po ní a následně také poskytnou reflexi celému projektu. Postup 1. Studium relevantní odborné české i zahraniční literatury 2. Praktická část: Realizace vlastního projektu (na základě znalostí z odborné literatury) - polostrukturované rozhovory s dětmi, jejich rodiči a učiteli, které budou mít za cíl zmapovat stávající čtenářskou situaci dětí - vlastní projekt (pravidelné setkávání ve školní nebo veřejné knihovně zahrnující např. tyto bloky: seznámení s knihovnou, představení různých materiálů určených neslyšícím čtenářům a práce s nimi, setkání věnovaná vybraným literárním žánrům i konkrétním dílům atp.) - následná reflexe formou dalších, doplňujících rozhovorů (ideálně se stejnými subjekty) - vlastní reflexe projektu a navržení možného vylepšení nebo využití v další praxi 3. Usouvztažnění informací získaných z odborné literatury se zkušenostmi z projektové fáze |
Seznam odborné literatury |
BRADÁČOVÁ, Z. Četba sluchově postižených: Sborník příspěvků ze Semináře o četbě sluchově postižených II. Praha: FRPSP, 2000.
BRIGLLE, B. Language and Literacy Development in Children Who Are Deaf or Hearing Impaired. Kappa Delta PiRecord [online]. 2005, roč. 41, č. 2 [cit. 2014-05-08]. Dostupné z: http://eric.ed.gov/?id=EJ683441 ČERNÁ, O. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014. ČUŘÍN, M. – BUBENÍČKOVÁ, P. – VANÍČKOVÁ, V. Čtenářství v souvislostech. Ústí nad Orlicí: OFTIS, 2013. FUKOVÁ, V. Úpravy beletristických textů pro neslyšící dětské čtenáře. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2010. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000. KING, C. M. – QUIGLEY, S. P. Reading and Deafness. San Diego: College-Hill Press, 1985. KYLOUŠKOVÁ, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2007. LEPILOVÁ, K. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014. OSTERN HART, B. Teaching Reading to Deaf Children. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 1978. POUL, J. Jak vést neslyšící dítě k četbě. Praha: GONG-PRESS, 1991. PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: PedF UK, 2013. SCHLEPER, D. R. Reading to deaf children: learning from deaf adults: a manual for parents and teachers [online]. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, c1997 [cit. 2015-05-27]. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. STAŇKOVÁ, V. Rozvoj čtenářských dovedností neslyšících žáků v souladu s referenční úrovní A2. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2012. TRÁVNÍČEK, J. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize: (2007). Brno: Host, 2008. TRÁVNÍČEK, J. Vyprávěj mi něco…: jak si děti osvojují příběhy. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2007. TREZEK, B. J. – WANG, Y. – PAUL, P. V. Reading and deafness : theory, research, and practice. New York, 2010. VRAŠTILOVÁ, O. Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. VYKOUKALOVÁ, V. – WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: PedF UK, 2013. ZACHOVÁ, A. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013. * Kritické listy – Čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách *http://www.ctenarska-gramotnost.cz |