Vztah mezi průběhem životní dráhy a osobní pohodou (well-being)
Název práce v češtině: | Vztah mezi průběhem životní dráhy a osobní pohodou (well-being) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The relationship betweeen life course and well-being |
Klíčová slova: | osobní pohoda, well-being, životní spokojnost, životní dráha, úspěšný vývoj |
Klíčová slova anglicky: | well-being, life satisfaction, life course, successful development |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.06.2015 |
Datum zadání: | 02.06.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. |
Konzultanti: | prof. PhDr. Vladimír Kebza, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Výzkum prokázal, že kromě osobnostních proměnných ovlivňují osobní pohodu významné životní události (sňatek, narození dětí, smrt blízké osoby). Ty události jsou většinou studovány izolovaně. Cílem práce bude prozkoumat vztah mezi celkovým průběhem životní dráhy a osobní pohodou. Pro zachycení průběhu životní dráhy bude použita metoda Kalendáře životních událostí, jako indikátory adaptivního psychologického fungování budou využity jak hédonické (životní spokojenost, poměr prožívaných negativních a pozitivních emocí), tak eudaimonické (např. sebepřijetí, životní smysl a osobní růst) aspekty osobní pohody. Diplomand provede výzkum se souborem osob středního věku (cca 30 osob), data od dalších osob jsou k dispozici z projektů školitele a konzultanta (cca 160 osob). |
Seznam odborné literatury |
Blatný, M. (Ed.) (2015). Personality and Well-being Across the Life-span. London, Palgrave Macmillan. Blatný, M., Millová, K., Jelínek, M., Osecká, T. (2015). Personality Predictors of Successful Development: Toddler Temperament and Adolescent Personality Traits Predict Well-Being and Career Stability in Middle Adulthood. PLoS ONE 10(4): e0126032. doi:10.1371/journal.pone.0126032 Millová, K. (2012). Psychologie celoživotního vývoje: uvedení do moderních teorií. Brno, Host. Mortimer, J. T., Shanahan, M. L. (Eds.) (2003). Handbook of the life course. New York: Kluwer Academic Publishers. Pulkkinen, L., Caspi, A. (Eds. (2002). Paths to successful development: Personality in the life course. Cambridge, UK: Cambridge University Press. |