Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Morální rozměr estetické zkušenosti v pragmatické pedagogice
Název práce v češtině: Morální rozměr estetické zkušenosti v pragmatické pedagogice
Název v anglickém jazyce: The Moral Dimension of Aesthetic Experience in the Pragmatic Pedagogy
Klíčová slova: Etická výchova, estetická výchova, pragmatismus, estetická zkušenost, libost, nelibost, psychická distance, emocionální distance.
Klíčová slova anglicky: Etics education, aesthetic education, pragmatism, aesthetic experience, pleasure, resentment, psychical distance, emotional distance.
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.05.2015
Datum zadání: 27.05.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.06.2016
Datum a čas obhajoby: 06.09.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce by měla představit analýzu vybraných textů z pragmatické pedagogiky a filosofie objasňujících vztah mezi estetikou a pedagogikou, a to především v oblasti vztahu zkušenosti a morálního rozvoje dítěte. Vychází z předpokladu, že principy zakoušení, chápání, interpretování, hodnocení, ale i tvoření uměleckých děl rozvíjejí mimo konkrétní umělecké dovednosti také jisté osobnostní charakteristiky, které významně ovlivňují chápání a celkový přístup jedince k hodnocení a řešení životních situací.
Seznam odborné literatury
BENJAMIN, W. Das Kuntswerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit: drei Studien zur Kunstsoziologie. 12. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1981. ISBN 9783518100288.
BERMÚDEZ, J. L., GARDNER, S. Art and morality. New York: Routledge, 2003. ISBN 0415192528.
BUDD, M. Morality, Society and the Love of Art. The Central European Journal of Aesthetics, 2014. ISSN 0014 –1291.
BULLOUGH, Edward: Psychická distance jako faktor v umění a estetický princip, Estetika, roč. 23, č. 1, 1995, s. 10 - 29.
DEWEY, J. Art as experience. Paperback ed. New York: Berkley Publishing Group, 2005, viii, 371 s. Perigee book. ISBN 0399531971.
DEWEY, J. Demokracie a výchova. Praha: Jan Laichter, 1932.
DEWEY, J. Mravní zásady ve výchově. Praha: Dědictví Komenského, 1934.
ECO, U.; Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
GADAMER, Hans-Georg. Aktualita krásného: umění jako hra, symbol a slavnost. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2003, 86 s. Delfín (Triáda). ISBN 80-86138-48-8.
GOMBRICH, E. H.; Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon, 1985.
GOODMAN, N. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 213 s. ISBN 978-80-200-1519-8.
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1.
HERDER, J. G. Uměním k lidskosti: úvahy o jazyce a literatuře. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2006, 281 s. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 80-7298-147-1.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Vyd. 2., V edici Studie 1. Praha: Dauphin, 2000, 297 s. ISBN 80-7272-020-1.
CHLUP, Otokar. O estetické výchově : Vědecká estetika a estetická výchova (Obsaž.). 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1956. 76 s.
JAKOBSON, B. Learning science through aesthetic experience in elemantary school: aesthetic judgement, metaphor and art. Linköping: Swedish National Graduate School in Science and Technology Education (FONTD), Linköping University, 2008. ISBN 978-917-1556-547.
KANT, I. Základy metafyziky mravů. 2. vyd. Praha: Svoboda, 1990, 128 s. Filozofické dědictví. ISBN 80-205-0152-5.
KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: 2. dop.vydání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
KULKA, T., Ciporanov, D. Co je umění?: texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010, 437 s. Estetika, sv. 1. ISBN 9788087378465.
LEWIS, T. From Aesthetics to Pedagogy and Back: Rethinking the Works of Theodor Adorno. Journal of Education and Information Studies, 2006. ISSN: 1548-3320.
LIPPS, T. „Empathy and Aesthetic Pleasure“, in ASCHENBRENNER, Karl – ISENBERG, Arnold (eds.), Aesthetic Theories: Studies in the Philosophy of Art, Englewoods Cliffs, N. J.: Prentice Hall, 1965
MARYAM A., Nasrabadi H., Leyaghatdar J., Bagheri k. A Reflection on The Aesthetic Experience and Its Affection in Moral Education. Journal of Studies in Education, vol.2, 2012. ISSN: 2162-6952
MIHINA, F., VIŠŇOVSKÝ, E. Pragmatizmus: Charles Sanders Peirce, William James, John Dewey,Richard Rorty. Bratislava: Iris, 1998a, s. 74–90. ISBN 80-88778-45-x.
MUKAŘOVSKÝ, J. Studie z estetiky. 1. vyd. Praha: Odeon, 1966.
PEPPER, Stephen Coburn.: Emotional distance in art, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, roč. 4, č. 4, 1946.
PIAGET, J.,INHELDER, B. Psychologie dítěte. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1997, 143 s. ISBN 80-7178-146-0.
PIAGET, J. The moral judgment of the child. New York: Free Press Paperbacks, 1997, 418 s. ISBN 9780684833309.
SCHILLER, Friedrich. Estetická výchova. V Olomouci: Votobia, 1995, 75 s. ISBN 80-858-8567-0.
SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha 1991.
SOKOL, J. Malá filosofie člověka: Slovník filosofických pojmů. 5., rozš. vyd. Praha: Vyšehrad, 2007, 411 s. ISBN 978-80-7021-884-6.
UHRMACHER, P. B. Toward a Theory of Aesthetic Learning Experiences. University of Denver, Colorado, 2009.
VYGOTSKIJ, L.S. Psychologie umění. Praha: Odeon 1981. ISBN neuvedeno.
WORRINGER, W. Abstrakce a vcítění: příspěvek k psychologii stylu. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2001.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK