Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dobrovolnické programy podporující dítě v náhradní rodinné péči
Název práce v češtině: Dobrovolnické programy podporující dítě v náhradní rodinné péči
Název v anglickém jazyce: The volunteer programs that support child in adoption or foster care
Klíčová slova: náhradní rodinná péče, pěstounská péče, podpora dítěte, dobrovolnictví, mentoring, neziskový sektor
Klíčová slova anglicky: alternative family care, foster care, child support, volunteering, mentoring, nonprofit sphere
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.05.2015
Datum zadání: 27.05.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.02.2016
Datum a čas obhajoby: 07.09.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat nabídku dobrovolnických programů pro děti v náhradní rodinné péči v České republice a ukázat jakou podporu může dobrovolnický program dětem přinést včetně ukázky programů ze zahraničí. V teoretické části je popsán systém náhradní rodinné péče se zřetelem na potřeby dítěte a způsoby podpory, které jsou jim dostupné. Důraz je kladený na roli osob, které dítě na jeho cestě doprovázejí. Dále bude vysvětlena myšlenka a hodnoty dobrovolnictví včetně typologie programů zaměřujících se na děti a způsoby, jakými mohou dobrovolníci přispět k zlepšení jejich situace. V praktické části jsou charakterizovány aktuální dobrovolnické programy dostupné v České republice včetně příkladů ze zahraničí. Empirická část se zaměřuje na konkrétní zkušenosti jednotlivých aktérů ve vybraném dobrovolnickém programu podporujícím děti v náhradní rodinné péči, který je organizovaný dobrovolnickým centrem.
0 Úvod
1 Dítě v náhradní rodinné péči
1.1 Systém náhradní rodinné péče v ČR
1.2 Cesta dítěte systémem náhradní rodinné péče
1.3 Potřeby dítěte v náhradní rodinné péči
1.4 Možnosti pedagogického a dalšího podpůrného působení na dítě v náhradní rodinné péči
2 Dobrovolnictví
2.1 Definice a myšlenka dobrovolnictví
2.2 Dobrovolnický program jako způsob podpory dítěte
2.3 Typy dobrovolnických programů pro děti
3 Praktická část
3.1 Dobrovolnické programy pracující s dětmi v náhradní rodinné péči v ČR
3.1.1 Charakteristika vybraných dobrovolnických programů
3.1.2 Analýza dobrovolnických programů pro děti v NRP
3.2 Dobrovolnické programy pracující s dětmi v náhradní rodinné péči v zahraničí
3.2.1 Charakteristika vybraných inovativních dobrovolnických programů
3.2.2 Analýza dobrovolnických programů pro děti v NRP
4 Empirický výzkum v součinnosti s dobrovolnickým centrem
4.1 Cíl výzkumu a výzkumná otázka
4.2 Metodologie výzkumu a zpracování dat
4.3 Analýza a interpretace získaných dat
4.4 Vyhodnocení empirického výzkumu
4.5 Diskuze
5 Závěr
6 Soupis bibliografických citací
7 Přílohy
Seznam odborné literatury
ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině: [nejčastější problémy při výchově mladších dětí v náhradní rodině]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 119 s. ISBN 80-7178-578-4.
FRIČ, P. a T. POSPÍŠILOVÁ. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Hestia, 2010. ISBN 978-809-0369-689.
Big Brothers Big Sisters´Youth Outcome Reports: Executive Summary. 2012.
BRUMOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3677-725.
BUBLEOVÁ, Věduna. Výzkum praxe náhradní rodinné péče v České republice a zkušenosti aktérů s touto praxí. Vyd. 1. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2014, 1 CD-ROM. ISBN 978-80-87455-25-8.
Dobrovolníci mění svět: sborník příkladů dobré praxe. Praha: Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2011. ISBN 978-808-7449-158.
DUBOIS, David L. a Naida SILVERTHORN. Natural Mentoring Relationships and Adolescent Health: Evidence From a National Study. American Journal of Public Health
JANÍČKOVÁ, Renata a Vladimíra ZMEŠKALOVÁ. Metodika práce s dobrovolníky. Vyd. 1. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2011, 56 s. ISBN 978-80-87455-07-4.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., v nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5.
Manuál programu Pět P a v České republice
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 183 s. ISBN 80-7178-304-8.
MATĚJČEK, Zdeněk a Jarmila KOLUCHOVÁ. Osvojení a pěstounská péče. vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-637-3.
MECH, Edmund V. a Elizabeth L. LEONARD. Volunteers as Resources in Preparing Foster Adolescents for Self-Sufficiency. Child Welfare [online]. 1988,67(6), 595-608
NATIONAL COURT-APPOINTED SPECIAL ADVOCATES PROGRAM. Audit report 07-04: Executive summary. 2006.
NOSÁL, Igor a Irena ČECHOVÁ. Participace a nové přístupy k práci s ohroženými dětmi a rodinami: studie inspirované zkušenostmi ze Švýcarska : sub-projekt PF 134 Inovace služeb a metod práce s ohroženými dětmi a rodinami: nové přístupy a příklady dobré praxe ze Švýcarska. 1. vyd. Brno: Česko-britská o.p.s., 2014, 136 s. ISBN 978-80-905598-1-3.
NOŽÍŘOVÁ, Jana. Náhradní rodinná péče. Praha: Linde, 2012, 94 s. ISBN 978-80-86131-91-7.
PAVLICOVÁ, Martina. Mentoringový vztah a jeho střednědobé přínosy pro rozvoj osobnosti jedince [online]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2013. 66 s. Vedoucí práce Gabriela Málková.
POKORNÁ, Pavla. Metodika podpůrných aktivit pro náhradní rodinnou péči: podpora pěstounských a osvojitelských rodin s romskými dětmi, arteterapie, Klub náhradních rodin, videotrénink interakcí. Vyd. 1. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012, 113 s. ISBN 978-80-87455-22-7.
RHODES, J.E., 2005c. A Model of Youth Mentoring. In: DUBOIS, D. L., KARCHER M. J. Handbook of youth mentoring. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, xii, 608 s. ISBN 07-619-2977-0.
SCANNAPIECO, Maria a Kirstin PAINTER. Barriers to Implementing a Mentoring Program for Youth in Foster Care: Implications for Practice and Policy Innovation. Child [online]. 2014, 31(2), 163-180
SIPE, C.L., 2005c. Toward a Typology of Mentoring. In: DUBOIS, D. L., KARCHER M. J. Handbook of youth mentoring. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, xii, 608 s. ISBN 07-619-2977-0.
SOBOTKOVÁ, Irena a Veronika OČENÁŠKOVÁ. Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 198 s. ISBN 978-80-244-3821-4.
ŠTEFLOVÁ, Jana. Posouzení nastavení programu Pět P pro děti z náhradní rodinné péče. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 126 s. Vedoucí práce Iveta Zelenková
TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 149 s. ISBN 80-7367-178-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Vyd. 1. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012, 181 s. ISBN 978-80-87455-14-2.
VYSUŠIL, T. Sociologická reflexe konfliktu mezi společností a přírodou. Sociální studia. 2005(2).
Zákon č. 198/2002 Sb. Zákon o dobrovolnické službě.
Zákon č. 359/1999 Sb. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK