Vzory a ideály žáků základních škol
Název práce v češtině: | Vzory a ideály žáků základních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Models and ideals of the pupils of elementary schools |
Klíčová slova: | vzor|ideál|žák|subkultura |
Klíčová slova anglicky: | a model|an ideal|a pupil|a subculture |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.05.2015 |
Datum zadání: | 27.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.04.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.06.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce Vzory a ideály žáků základních škol bude mít teoreticko - empirický charakter. Teoretickou část rozčlením do čtyř kapitol. V první kapitole Specifika žáků základních škol charakterizuji období povinné školní docházky z hlediska vývojové psychologie. Ve druhé kapitole Socializační činitelé rozeberu oblasti, kde mohou žáci hledat své vzory (rodina, škola, vrstevníci, osoby ze širšího společenskéo prostředí, média, fiktivní postavy, historické osobnosti). Ve třetí kapitole Subkultury a skupiny, se kterými se žáci mohou identifikovat se budu věnovat problematice subkultur mládeže. Ve čtvrté kapitole nastíním vývoj zkoumání problematiky vzorů a ideálů žáků základních škol. Definuji pojmy vzor a ideál, ke kterým se dospělo na základě těchto výzkumů. Blíže rozeberu rozsáhlý výzkum Novákové (1965-1969) Vzory a ideály českého žáka staršího školního věku, který pak porovnám s výsledky druhého rozsáhlého výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6-15 let realizovaného Národním institutem dětí a mládeže a MŠMT v letech 2009-2013. V praktické části rozeberu výzkumnou sondu zaměřenou na vzory a ideály žáků provedenou dotazníkovým šetřením na ZŠ nám. Jiřího z Poděbrad v Praze, kde pracuji. |
Seznam odborné literatury |
518, Vladimir a Karel VESELÝ. Kmeny: [současné městské subkultury. V Praze: Bigg Boss & Yinachi, 2011. BOCAN, Miroslav. Děti v ringu dnešního světa: hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. BOCAN, Miroslav. Hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. KOŤA, Jaroslav. Profesionalizace učitelského povolání. In: Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998 LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti: móda a její úděl v moderních společnostech. Praha: Prostor, 2010. NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. NOVÁKOVÁ, Eliška. Vzory a ideály českého žáka staršího školního věku. Pedagogika. 1971 (5), 685-706. Dostupné také z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?cat=16306&lang=cs PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Praha: Grada, 2010. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. |