Postupy rozvíjení čtenářské gramotnosti u předškolních dětí
Název práce v češtině: | Postupy rozvíjení čtenářské gramotnosti u předškolních dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Methods of reading literacy development for pre-school children |
Klíčová slova: | předškolní děti, čtenářská gramotnost, pregramotnost, předškolní vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | pre-school children, reading literacy, preliteracy, pre-school education |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.05.2015 |
Datum zadání: | 27.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na faktory školního a domácího prostředí, které ovlivňují rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku. Výzkumná část práce prostřednictvím řízených rozhovorů s učiteli a učitelkami mateřských škol přinese poznatky o tom, jaké metody rozvíjení čtenářské gramotnosti dětí předškolního věku jsou v českých mateřských školách uplatňovány a jaké materiály jsou pedagogy v mateřských školách využívány. |
Seznam odborné literatury |
1. BEDNÁŘOVÁ, J. – ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno, Computer Press 2007. 2. BYTEŠNÍKOVÁ, I.: Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno, Masarykova univerzita, 2007. 3. DOLEŽALOVÁ, J.: Funkční gramotnost: Proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové, Gaudeamus 2005. 4. DUKE, N.K. – KAYS, J.: “Can I say ‘once upon a time’?”: Kindergarten children developing knowledge of information book language. In: Early Childhood Research Quarterly, 1998, 13(2), s. 295-318. 5. EVANS, M. – SHAW, D. – BELL, M.: Home literacy activities and their influence on early literacy skills. In: Canadian Journal of Experimental Psychology/Revue canadienne de psychologie expérimentale, 2000, 54(2), s. 65–75. 6. HOMOLOVÁ, K.: Rozvíjení čtenářské pregramotnosti a tvorba čtenářské prekompetence u předškolních dětí. In R. Wildová (Ed.), Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha, PedF UK 2012, s. 17 – 36. 7. KLEECK, A.: Domény pregramotnosti. In Z. Kolláriková - B. Pupala (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál 2001. 8. KROPÁČKOVÁ, J. - WILDOVÁ, R. - KUCHARSKÁ, A.: Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. In: Pedagogická orientace, 2014, 24(4), s. 488–509. 9. MERTIN, V.: Podpora a rozvoj čtenářských dovedností v předškolním věku. In V. Mertin - I. Gillernová (Eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy, Praha, Portál 2003, s. 121 – 129. 10. PETROVÁ, Z. – VALÁŠKOVÁ, M.: Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole. Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava, Renesans, 2007. 11. PRŮCHA, J.: Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha, Grada 2011. 12. RABUŠICOVÁ, M: Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta 2002. 13. VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2012. 14. ZAJITZOVÁ, E.: Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha, Hnutí R 2011. |