Projektové vyučování v předmětu Český jazyk a literatura na 2. stupni ZŠ a na SŠ
Název práce v češtině: | Projektové vyučování v předmětu Český jazyk a literatura na 2. stupni ZŠ a na SŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Project Education in the Lessons of Czech Language and Literature at a Higher Level of Czech Primary School and at a Secondary School |
Klíčová slova: | projektové vyučování, projekt, projektová metoda, český jazyk a literatura, 2. stupeň ZŠ, střední škola |
Klíčová slova anglicky: | project education, project, project method, czech language and literature, higher level of czech primary school, secondary school |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.05.2015 |
Datum zadání: | 27.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zaměří na možnosti využití projektového vyučování na II. stupni ZŠ a na školách středních s akcentem na předmět český jazyk a literatura. Cílem je popsat a zhodnotit možnosti projektového vyučování a současný stav využívání této komplexní vyučovací metody. Analýza současných projektových materiálů se zaměří zejména na tyto fáze projektové výuky:
- výběr tématu (významný pro žáka, vnitřní motivace) - možnosti integrace žáka a projektu - formulace úkolu a cíle projektu - příprava pedagoga - příprava žáků - velikost, rozsah a forma projektu - vyhodnocení, zpětná vazba, dopady pro vyučovací praxi Součástí práce bude také návrh vlastních projektů a jejich didaktického zpracování. . |
Seznam odborné literatury |
Beran, V. (2003). Učím s radostí: zkušenosti, lekce, projekty. 1. vyd., 237 s. Praha: Agentura Strom.
Č̌echová, M., Styblík, V. (1998). Čeština a její vyučování: didaktika č̌eského jazyka pro uč̌itele základních a středních š̌kol a studenty uč̌itelství. 2., upravené vyd., 264 s. Praha: SPN. Dömischová, I. (2011). Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. 1. vyd., 212 s. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Dvořáková, M. (2009). Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd., 158 s. Praha: Karolinum. Hausenblas, O. (1997). Vrátíme smysl hodinám češtiny?: úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. 1. vyd., 51 s. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. Hyplová, J. (2010). Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. 1. vyd., 155 s. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. 2. vyd., 447 s. Praha: Portál. Kratochvílová, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd., 160 s. Brno: Masarykova univerzita. Minářová, E. (1994). Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd., 44 s. Brno: Masarykova univerzita v Brně. Petty, G. (2013). Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd., 562 s. Praha: Portál. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., 322 s. Praha: Grada. Šebesta, K. (1999). Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. 1. vyd., 157 s. Praha: Karolinum. Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. 1. vyd., 173 s. Praha: Portál. Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. 1. vyd., 239 s. Praha: Grada. |