Videotrénink interakcí a možnosti jeho využití v rodinách s dětmi s PAS
Název práce v češtině: | Videotrénink interakcí a možnosti jeho využití v rodinách s dětmi s PAS |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Video Home Training and its Possibilities in Families with Children with ASD |
Klíčová slova: | videotrénink interakcí|poruchy autistického spektra|rodina|batolecí období|případová studie |
Klíčová slova anglicky: | home video training|autism spectrum disorders|family|toddler period|case study |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.05.2015 |
Datum zadání: | 22.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 23.01.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.12.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.01.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Václav Mertin |
Zásady pro vypracování |
Téma diplomové práce je zaměřeno na problematiku komunikace a interakce v rodinách s dětmi s poruchou autistického spektra /PAS/ v širším rámci pedagogické, vývojové a sociální psychologie.
Teoretická část práce se bude věnovat aktuálním informacím o metodě videotrénink interakcí /VTI/, dále charakteristice batolecího věku jako vývojového období a také problematice dětí s PAS. Blíže bude vymezena a charakterizována specifika komunikace a interakce těchto dětí, především s rodiči. Empirická část bude obsahovat mikroanalýzu dovedností, interakce a komunikace, které pomáhají rozvíjet vztahy v rodinách s dětmi s PAS. V kvalitativním výzkumu bude popsáno využití metody VTI v těchto rodinách. Pomocí videonahrávek budou zmapovány případné změny v komunikaci, ve frekvenci očního kontaktu či například v četnosti výskytu emoční reakce. Nedílným zdrojem dat budou také informace získané z polostrukturovaných rozhovorů s rodiči dětí s PAS. Diplomový úkol bude vycházet ze současné úrovně poznání oboru a jeho metodologie s ohledem na zahraniční i tuzemské odborné prameny. Bude respektovat fakultní předpisy pro zpracování diplomových prací a bude respektovat zásady etiky psychologa. |
Seznam odborné literatury |
Kennedy, H., Landor, M., Todd, L. (2011). Video Interaction Guidance. A Relationship-Based Intervention to Promote Attunement, Empathy and Wellbeing. London: Jessica Kingsley Publishers.
Prokešová, I. (2001). Rozvoj sociálních dovedností žáků pomocí metody videotrénink interakcí. (Diplomová práce, FF UK v Praze, Praha). Retrieved from http://digitool.is.cuni.cz Rašticová, L. (2002). Videotrénink interakcí jako terapeutická metoda pomoci rodině. In: I. Plaňava, & M. Pilát. Děti, mládež a rodiny v období transformace. (Vyd. 1.) Brno: Barrister. Šírová, E. (2012). Videotrénink interakcí ve škole. In: I. Gillernová, & L. Krejčová. Sociální dovednosti ve škole. (Vyd. 1., pp. 63-76). Praha: Grada. Šulová, L. (2004). Raný psychický vývoj dítěte. (Vyd. 1., 247 s.) Praha: Karolinum. Thorová, K. (2008). Poruchy autistického spektra: Včasná diagnóza branou k účinné pomoci. (Vyd. 2.) Praha: APLA Praha, Střední Čechy, o.s.. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. (Vyd. 2., rozš. a přeprac., 531 s.) Praha: Karolinum. |