Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychologická analýza klasických a novodobých pohádek a jejich srovnání
Název práce v češtině: Psychologická analýza klasických a novodobých pohádek a jejich srovnání
Název v anglickém jazyce: Psychological analysis and comparsion of classical and modern fairy tales
Klíčová slova: Psychologie dítěte, pohádky, analytická psychologie, předškolní věk
Klíčová slova anglicky: Child psychology, fairy tales, analytical psychology, preschool age
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.05.2015
Datum zadání: 22.05.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.05.2015
Datum a čas obhajoby: 17.06.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.04.2016
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato práce bude stavět na myšlenkách analytických psychologů, kteří se věnovali rozboru pohádek a jejich úlohou při rozvoji dětí, zejména dětí předškolního věku, v čele s Brunem Bettelheimem a Marií von Franzovou. Jejím cílem je shromáždit české i zahraniční zdroje na dané téma a zabývat se srovnáním klasických a moderních pohádek, populárních na našem území. Práce chce přinést nový náhled na to, jak se změnily od dob bratří Grimmů příběhy, které jsou nedílnou součástí vývoje dětí a jaké vzory dětem nabízejí k následování. Empirická část práce předloží návrh výzkumu, jenž bude dále rozpracovávat témata rozebraná v teoretické části a popíše nežádoucí proměnné, se kterými by se výzkum musel potýkat.
Seznam odborné literatury
Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. (335 s., Překlad Lucie Lucká). Praha: Lidové noviny.

Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. (1. vyd., 187 p.) Praha: Albatros.

Damasio, A. (2001). Some notes on brain, imagination and creativity. In Pfenninger, K., Shubik, V., & Adolphe, B. The origins of creativity. (pp. 59-68). New York: Oxford University Press.

Franz, M. (2008). Animus a anima v pohádkách. (Vyd. 1., 101 s., Překlad Karel Kessner). Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka.

Franz, M. (1998). Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. (1. vyd., 182 s., Překlad Lucie Lucká). Praha: Portál.

Grimm, J., & Grimm, W. (2002). Pohádky bratří Grimmů. (2. vyd. v Albatrosu, 355 s., [10] s. obr. příl., Překlad Marie Kornelová, Ilustrace Jiří Trnka). Praha: Albatros.

Plháková, A. (2011). Učebnice obecné psychologie. (Vyd. 1., 472 s.) Praha: Academia.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK