Psychologická analýza klasických a novodobých pohádek a jejich srovnání
Název práce v češtině: | Psychologická analýza klasických a novodobých pohádek a jejich srovnání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psychological analysis and comparsion of classical and modern fairy tales |
Klíčová slova: | Psychologie dítěte, pohádky, analytická psychologie, předškolní věk |
Klíčová slova anglicky: | Child psychology, fairy tales, analytical psychology, preschool age |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.05.2015 |
Datum zadání: | 22.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato práce bude stavět na myšlenkách analytických psychologů, kteří se věnovali rozboru pohádek a jejich úlohou při rozvoji dětí, zejména dětí předškolního věku, v čele s Brunem Bettelheimem a Marií von Franzovou. Jejím cílem je shromáždit české i zahraniční zdroje na dané téma a zabývat se srovnáním klasických a moderních pohádek, populárních na našem území. Práce chce přinést nový náhled na to, jak se změnily od dob bratří Grimmů příběhy, které jsou nedílnou součástí vývoje dětí a jaké vzory dětem nabízejí k následování. Empirická část práce předloží návrh výzkumu, jenž bude dále rozpracovávat témata rozebraná v teoretické části a popíše nežádoucí proměnné, se kterými by se výzkum musel potýkat. |
Seznam odborné literatury |
Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. (335 s., Překlad Lucie Lucká). Praha: Lidové noviny. Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. (1. vyd., 187 p.) Praha: Albatros. Damasio, A. (2001). Some notes on brain, imagination and creativity. In Pfenninger, K., Shubik, V., & Adolphe, B. The origins of creativity. (pp. 59-68). New York: Oxford University Press. Franz, M. (2008). Animus a anima v pohádkách. (Vyd. 1., 101 s., Překlad Karel Kessner). Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. Franz, M. (1998). Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. (1. vyd., 182 s., Překlad Lucie Lucká). Praha: Portál. Grimm, J., & Grimm, W. (2002). Pohádky bratří Grimmů. (2. vyd. v Albatrosu, 355 s., [10] s. obr. příl., Překlad Marie Kornelová, Ilustrace Jiří Trnka). Praha: Albatros. Plháková, A. (2011). Učebnice obecné psychologie. (Vyd. 1., 472 s.) Praha: Academia. |