Filmová výchova v základním uměleckém vzdělávání
Název práce v češtině: | Filmová výchova v základním uměleckém vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Film Education as a part of Basic Art Education |
Klíčová slova: | filmová výchova, filmová a audiovizuální výchova, formální vzdělávání, pedagogové základních uměleckých škol, Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání, základní umělecké vzdělávání, základní umělecká škola |
Klíčová slova anglicky: | film education, film and audiovisual education, formal education, pedagogues of primary art schools, General Educational Programme for Primary Art Education, primary art education, primary art school |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.05.2015 |
Datum zadání: | 19.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.10.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. David Čeněk |
Zásady pro vypracování |
Východisky práce budou tyto výzkumné otázky: Jakou pozici má u nás filmová výchova v oblasti základního uměleckého vzdělávání? Kdo jsou pedagogové, kteří se v tomto odvětví školství filmem zabývají? Čím jsou k této (v zásadě dobrovolné) činnosti motivováni a z jakého zázemí vycházejí? V posledních letech se navzdory neexistující opoře v kurikulech Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy začínají stále více v rámci činnosti základních uměleckých škol prosazovat prvky filmové výchovy, a to ať už se tak děje přímo na specializovaných kurzech, či v rámci výtvarných oborů. Skutečnost, že stále větší okruh žáků získává praktické zkušenosti s filmem, lze doložit například zvyšujícím se počtem dětských filmů, přihlašovaných do specializovaných soutěží. Lze předpokládat, že rozvoj praktické filmové výchovy souvisí především s nástupem digitálních médií a tedy s větší dostupností technického vybavení. Ne ve všech případech však musejí nutně stát u zrodu filmové výchovy na základních uměleckých školách právě digitální technologie. Na rozdíl od výstupů praktické činnosti, které mohou být veřejně prezentovány, je pak o něco větší neznámou teoretické uchopení filmu na jednotlivých školách. Tato práce si klade za cíl zmapovat dosud nezmapované prostředí filmové výchovy na základních uměleckých školách v České republice, a to především z perspektivy těch, kteří mají na žáky největší vliv, tedy učitelů. Metodou dotazníkového šetření bude zkoumána motivace, teoretické i praktické zázemí jednotlivých pedagogů, kteří se v rámci základního uměleckého vzdělávání filmovou výchovou zabývají, a tak bude blíže poznána reálná situace, která v této oblasti panuje. Sebraná data budou syntetizována a analyzována. Podrobnější, kvalitativní část výzkumu se zaměří na vybrané příklady škol a pedagogů. Očekávaným přínosem práce by mělo být kromě sběru dat o segmentu filmové kultury v České republice také upřesnění hypotéz týkajících se rozvoje a limitů filmové výchovy v základním uměleckém vzdělávání. |
Seznam odborné literatury |
Pavel Bednařík, Filmová/mediální výchova v České republice, Kancelář Kreativní Evropa – Media 2014. Miroslav Disman, Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum 2000. Alexandra Forejtová Lipovská, Soudobé snahy o prosazení filmové / audiovizuální výchovy ve všeobecném vzdělávání (bakalářská práce). Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 2015. Boris Andrejevič Grušin, Veřejné mínění a jeho výzkum: (metodologické problémy výzkumu veřejného mínění). Praha: Svoboda 1972. Radomír Havlík, Úvod do sociologie. Praha: Karolinum 2015. Jan Hendl, Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum 1999. Jan Hendl, Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005. Stanislava Krčková, Jiří Stárek a kolektiv, Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický 2010. Luboš Lisner a kolektiv, Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním uměleckém vzdělávání, Praha: Výzkumný ústav pedagogický 2010. Eliška Rendlová a Tomáš Lebeda, Výzkumy veřejného mínění - teoretické souvislosti a praktické aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR 2002. Jana Krátká, Patrik Vacek, Učit se učit o audiovizuální kultuře, Cinepur 14, 2007, č. 49, s. 33. |