Metodologické inovace v psychologickém výzkumu
Název práce v češtině: | Metodologické inovace v psychologickém výzkumu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Methodological innovations in psychological research |
Klíčová slova: | Replikace, předregistrace, pochybné výzkumné praktiky, publikační zkreslení |
Klíčová slova anglicky: | Replication, pre-registration, questionable research practices, publication bias |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ing. Marek Vranka |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.05.2015 |
Datum zadání: | 18.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ivana Šípová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Rok 2012 otevřel intenzivní diskusi o metodologických problémech psychologického výzkumu, jež vedou k nadměrné publikaci málo spolehlivých a replikovatelných výsledků. Navrhovaná zlepšení spočívají zejména v realizaci replikačních studií, otevřeného sdílení dat, omezování „stupňů volnosti výzkumníka“ a zlepšení porozumění a aplikace statistických metod pro analýzu dat. Bakalářská práce má za cíl zmapovat zmíněné problémy, navrhovaná řešení jako i jejich možnou kritiku a problémy s implementací do praxe.Návrh výzkumu spočívá v měření prevalence některých sporných vědeckých postupů mezi psychology. |
Seznam odborné literatury |
Cumming, G. (2014). The New Statistics Why and How. Psychological Science, 25(1), 7–29. Funder, D. C., Levine, J. M., Mackie, D. M., Morf, C. C., Sansone, C., Vazire, S. & West, S. G. (2014). Improving the Dependability of Research in Personality and Social Psychology Recommendations for Research and Educational Practice. Personality and Social Psychology Review, 18(1), 3–12. John, L., Loewenstein, G., & Prelec, D. (2012). Measuring the Prevalence of Questionable Research Practices With Incentives for Truth Telling. Psychological Science,23(5), 524-532. Open Science Collaboration, (2014). Maximizing the reproducibility of your research. In SO Lilienfeld & ID Waldman (Ed.), Psychological Science Under Scrutiny: Recent Challenges and Proposed Solutions. New York, NY: Wiley. Pashler, H. & Wagenmakers, E.--J. (2012). Editors’ Introduction to the Special Section on Replicability in Psychological Science A Crisis of Confidence? Perspectives on Psychological Science, 7(6), 528–530. Schimmack, U. (2012). The ironic effect of significant results on the credibility of multiple-study articles. Psychological Methods, 17(4),551-566. Simmons, J. P., Nelson, L. D. & Simonsohn, U. (2011). False-positive psychology undisclosed flexibility in data collection and analysis allows presenting anything as significant. Psychological Science, 22(11),1359–1366. |