Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Metodologické inovace v psychologickém výzkumu
Název práce v češtině: Metodologické inovace v psychologickém výzkumu
Název v anglickém jazyce: Methodological innovations in psychological research
Klíčová slova: Replikace, předregistrace, pochybné výzkumné praktiky, publikační zkreslení
Klíčová slova anglicky: Replication, pre-registration, questionable research practices, publication bias
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Marek Vranka
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.05.2015
Datum zadání: 18.05.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.06.2015
Datum a čas obhajoby: 17.06.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.04.2016
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Rok 2012 otevřel intenzivní diskusi o metodologických problémech psychologického výzkumu, jež vedou k nadměrné publikaci málo spolehlivých a replikovatelných výsledků. Navrhovaná zlepšení spočívají zejména v realizaci replikačních studií, otevřeného sdílení dat, omezování „stupňů volnosti výzkumníka“ a zlepšení porozumění a aplikace statistických metod pro analýzu dat. Bakalářská práce má za cíl zmapovat zmíněné problémy, navrhovaná řešení jako i jejich možnou kritiku a problémy s implementací do praxe.Návrh výzkumu spočívá v měření prevalence některých sporných vědeckých postupů mezi psychology.
Seznam odborné literatury
Cumming, G. (2014). The New Statistics Why and How. Psychological Science, 25(1), 7–29.

Funder, D. C., Levine, J. M., Mackie, D. M., Morf, C. C., Sansone, C., Vazire, S. & West, S. G. (2014). Improving the Dependability of Research in Personality and Social Psychology Recommendations for Research and Educational Practice. Personality and Social Psychology Review, 18(1), 3–12.

John, L., Loewenstein, G., & Prelec, D. (2012). Measuring the Prevalence of Questionable Research Practices With Incentives for Truth Telling. Psychological Science,23(5), 524-532.

Open Science Collaboration, (2014). Maximizing the reproducibility of your research. In SO Lilienfeld & ID Waldman (Ed.), Psychological Science Under Scrutiny: Recent Challenges and Proposed Solutions. New York, NY: Wiley.

Pashler, H. & Wagenmakers, E.--J. (2012). Editors’ Introduction to the Special Section on Replicability in Psychological Science A Crisis of Confidence? Perspectives on Psychological Science, 7(6), 528–530.

Schimmack, U. (2012). The ironic effect of significant results on the credibility of multiple-study articles. Psychological Methods, 17(4),551-566.

Simmons, J. P., Nelson, L. D. & Simonsohn, U. (2011). False-positive psychology undisclosed flexibility in data collection and analysis allows presenting anything as significant. Psychological Science, 22(11),1359–1366.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK