Specifika svědeckých výpovědí dětí v trestním řízení z pohledu psychologie
Název práce v češtině: | Specifika svědeckých výpovědí dětí v trestním řízení z pohledu psychologie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specifics of children´s testimony from the point of view of psychology |
Klíčová slova: | dětská výpověď, výslech dětí, komunikace, lhaní, sugestibilita, sugestivní techniky |
Klíčová slova anglicky: | children’s testimony, interviewing of children, communication, lying, suggestibility, suggestive techniques |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.05.2015 |
Datum zadání: | 18.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Zuzana Kostelníková |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce popisuje problematiku výslechu dětí a mladistvých do 15 let v pozicích svědků trestných činů. Cílem vyslýchajícího je zjistit co nejvíce relevantních informací, což vyžaduje trpělivost, umění v pokládání otázek a empatii. Práce se skládá ze dvou částí – teoretické a empirické. V teoretické části nejprve seznamuji čtenáře s klíčovými pojmy. V dalších kapitolách se pak více zaměřuji na výslech, jeho přípravu a průběh, s důrazem na specifika, která nastávají při vyslýchání dětí. Neopomíjím ani problémy, se kterými se vyslýchající může setkat – lživě vypovídající dítě, navedené dítě, atd. V empirické části pak představím návrh kvalitativního výzkumu, který se bude opírat o poznatky, kterým jsem se podrobněji věnovala v teoretické části. |
Seznam odborné literatury |
Boukalová, H. (2012). Interakce a komunikace ve vyšetřování trestné činnosti z pohledu psychologie. (Vyd. 1., 157 s.) Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Bruck, M., & Ceci, S. (2013). Expert testimony in a child sex abuse case: Translating memory development research. Memory, vol. 21 (issue 5), pp. 556-565. Damon, W., & Lerner, R. (2006). Handbook of child psychology. (6th ed., 1073 s.) Hoboken, N.J.: John Wiley. Gillernová, I., & Boukalová, H. (2006). Vybrané kapitoly z kriminalistické psychologie. (1. vyd., 280 s.) Praha: Karolinum. Natali, V., Marucci, F., & Mastroberardino, S. (2012). Long-Term Memory Effects of Eye Closure on Children Eyewitness Testimonies. Applied Cognitive Psychology, vol. 26 (issue 5), pp. 730-736. Poole, D., & Bruck, M. (2012). Divining testimony? The impact of interviewing props on children´s reports of touching. Developmental Review, vol. 32 (issue 3), pp. 165-180. Westcott, H., Davies, G., & Bull, R. (2002). Children´s testimony: A Handbook of Psychological research and Forensic practice. (394 p.) New York: J. Wiley. |