Ana Mendieta - Adriena Šimotová. Různé podoby ženského principu v umění
Název práce v češtině: | Ana Mendieta - Adriena Šimotová. Různé podoby ženského principu v umění |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Ana Mendieta - Adriena Šimotová. Various forms of the female principle in art |
Klíčová slova: | Ana Mendieta, Adriena Šimotová, body art, ženy v umění, konceptuální umění, ženské umění, identity art, land art, feminismus |
Klíčová slova anglicky: | Ana Mendieta, Adriena Šimotová, Body art, women in art, conceptual art, feminist art, identity art, land art, feminism |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.05.2015 |
Datum zadání: | 18.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tvorba původem kubánské umělkyně Any Mendiety se pohybuje na pomezí několika uměleckých hnutí 70. a 80. let: konceptuální umění a performance, body art, land art, feministické umění i umění zabývající se identitou. S uměním české výtvarnice Adrieny Šimotové ji spojuje autentická síla prožitku, který se za díly skrývá, i ženský element, který se však do tvorby promítá odlišnými způsoby. Cílem této práce je odhalit paralelní linky v uměleckém projevu, který využívá rozdílných výtvarných prostředků a vychází z odlišného uměleckého i kulturního prostředí. |
Seznam odborné literatury |
Blocker J., Where is Ana Mendieta?: Identity, Performativity, and Exile, 1999
Foster H.,Kraussová R., Bois Y.-A., Buchloh B. H. D., Umění po roce 1900, Praha 2007 Grosenicková, Uta: Ženy v umění 20. a 21. Století, Praha, 2004 Havelková, Hana - Vodrážka, Miroslav - sestavili: Žena a muž v médiích, Praha 1998 Chalupecký, Jindřich: Na hranici umění: několik příběhů, Praha 1990 Chipp H. B., Theories of modern Art, London 1968Jones A. (ed.), The artists body, 2012 Lucie-Smith E., Art Today, současné světové umění, 1996 Morganová P., Někdy v sukni. Umění 90. Let, 2014 Pachmanová M., Zrození umělkyně z pěny limonády: generové kontexty české moderní teorie a kritiky umění, Praha 2013 Pachmanová M., Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vitalitě, 2002 Rakušanová M. (ed.), Křičte ústa! - předpoklady expresionismu, Praha 2001 Redfern Ch., Who is Ana Mendieta?, 2011 Rezek L., Petr. Tělo, věc a skutečnost v umění šedesátých a sedmdesátých let. Praha 2010 Rosentahl S. (ed.), Ana Mendieta. Traces, 2013 Šetlík J., cesta po ateliérech, Praha 1996 Ševčík J., Morganová P. Dušková D., České umění 1938-1989, programy, kritické texty, dokumenty, Praha 2001 Šimotová, Adriena a Brunclík, Pavel, ed. Adriena Šimotová: Národní galerie v Praze, Sbírka moderního a současného umění, Veletržní palác, Praha 2001 Šimotová, Adriena a Hvížďala, Karel. Stopy Adrieny Šimotové: tři dialogy s prologem a epilogem. Praha: Máj, 2011 Šimotová, Adriena. Adriena Šimotová: Svěcení reality, Plzeň: Západočeská galerie, 1991 Šimotová, Adriena. Adriena Šimotová: vyjevování. Praha 2011 Walther I.F. ed., Art of the 20th Century, I., II., Köln a.R. 1998 |