Myšlenka věčného návratu ve filosofii Friedricha Nietzscheho
Název práce v češtině: | Myšlenka věčného návratu ve filosofii Friedricha Nietzscheho |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Idea of Eternal Recurrence in Friedrich Nietzsche's Philosophy |
Klíčová slova: | Friedrich Nietzsche|věčný návrat|amor fati|Zarathustra|bytí|dění|náhoda|nutnost. |
Klíčová slova anglicky: | Friedrich Nietzsche|Eternal Recurrence|amor fati|Zarathustra|being|becoming|chance|necessity. |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Pavel Kouba |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.05.2015 |
Datum zadání: | 11.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Martin Ritter, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Základním směřováním práce je předvedení myšlenky věčného návratu a jejího ohromného významu jakožto nedílné součásti Nietzschova myšlení, jež se hluboce dotýká v podstatě všech ostatních jeho nejvýznamnějších problémů, a je tedy třeba Nietzscheho brát vážně, když v Ecce homo tuto myšlenku v celé její děsivé dvojznačnosti i s propastností, kterou v sobě nese, pojmenuje jako své vrcholné vyjádření přitakávajícího myšlení, myšlení tragického, dionýského. Chtěl bych v této práci věnovat své úsilí tomu, abych mohl vyjádřit, na co a jakou je myšlenka věčného návratu téhož odpovědí, jaké další otázky a komplikace vzhledem k jejímu naprosto uvědomovanému zvláštnímu charakteru se z ní pro dnešní interpretace nabízejí k zodpovězení, jež však, jak bych ve své práci rád zastával, nesmí odmýšlet právě to zcela zásadní napětí protiběžných perspektiv, které se v této myšlence setkávají, aniž by se rušily – napětí, z kterého tato myšlenka právě čerpá své opodstatnění v rámci Nietzschova tažení proti tradičnímu metafyzickému pojetí smyslu celku světa a zároveň jeho pokusu získat pro člověka prostor k „lehkosti tance“, v kterém právě ani ta nejpropastnější myšlenka není obžalobou proti životu, a v němž by vymanění se ze starého smyslu znamenalo hlavně moci jej překonat smyslem novým – „novou zátěží“, kterou je možné tvořit. |
Seznam odborné literatury |
Deleuze, G. (1965). Nietzsche. Paris: Presses Universitaires de France.
Deleuze, G. (1962). Nietzsche et la philosophie. Paris: Presses Universitaires de France. Fink, E. (2011). Filosofie Friedricha Nietzscheho. Praha: OIKOYMENH. Hatab, L. J. (2005). Nietzsche´s Life Sentence: Coming to Terms With Eternal Recurrence. London: Routledge. Heidegger, M. (1991). Nietzsche, Vol.I: The Will to Power as Art, Vol.II: The Eternal Recurrence of the Same. (D. F. Krell, Překl.) San Francisco: HarperCollins. Heidegger, M. (1991). Nietzsche, Vol.III: Will to Power as Knowledge and as Metaphysics, Vol.IV: Nihilism. (D. F. Krell, Překl.) San Francisco: HarperCollins. Jaspers, K. (1997). Nietzsche, An Introduction To The Understanding Of His Philosophical Activity. (C. F. Wallraff, & F. J. Schmitz, Překl.) Baltimore/London: The John Hopkins University Press. Kouba, P. (2006). Nietzsche. Praha: OIKOYMENH. Löwith, K. (1997). Nietzsche´s Philosophy of Eternal Recurrence of the same. (H. J. Lomax, Překl.) Berkeley: University of California Press. Nietzsche, F. (1998). Dionýské dithyramby a jiné básně. Praha: Aurora. Nietzsche, F. (1993). Ecce homo. Praha: Naše vojsko. Nietzsche, F. (2001). Radostná věda. Praha: Aurora. Nietzsche, F. (1995). Tak pravil Zarathustra. Olomouc: Votobia. Nietzsche, F. (1968). Will to Power. New York: Random House, Inc. Nietzsche, F. (2003). Writings from the Late Notebooks. Cambridge University Press. |