Porozumění polysémním výrazům u předškolního dítěte
Název práce v češtině: | Porozumění polysémním výrazům u předškolního dítěte |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comprehension of Polysemous Expressions in a Pre-School Child |
Klíčová slova: | osvojování jazyka, polysémie, předškolní dítě |
Klíčová slova anglicky: | language acquisition, polysemy, pre-school child |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.04.2015 |
Datum zadání: | 07.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na otázku, jak dítě předškolního věku rozumí polysémním výrazům, zejm. slovům, a zda a jak je schopno případnou polysémii vysvětlit. Jádrem práce bude případová studie jednoho dítěte, popř. několika dětí. Dítěti budou předloženy (přečteny) výpovědi obsahující vybrané typy polysémních výrazů a dítě bud požádáno o vysvětlení možných významů výpovědi. Odpovědi dítěte budou nahrány, přepsány a dále analyzovány. Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu k tématu, zejm. o jazykové a komunikační kompetenci dětí daného věku, o osvojování slovní zásoby a sémantiky a o polysémii. 2. Kontaktovat rodiče vybraného dítěte a získat jejich informovaný souhlas. 3. Připravit sadu vhodných podnětových výpovědí. Provést malý pilotní průzkum, na jeho základě případně podnětové výpovědi upravit. 4. Provést experiment / rozhovor s dítětem; bude-li to třeba, je možné rozhovor s dítětem rozdělit na více částí. Rozhovor nahrát, nahrávky vhodným způsobem přepsat. 5. Připravit novou sadu podnětových vět a rozhovor /experiment s dítětem zopakovat s časovým odstupem několika měsíců. Rozhovor opět nahrát a vhodným způsobem přepsat. 6. Získaný materiál analyzovat: Zaměřit se především na to, kterým typům polysémních výrazů dítě rozumělo, kterým nikoli, a popsat též strategie, které dítě volí při vysvětlování významů. Porovnat výsledky z obou sond. 7. Vyvodit závěry. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura: Bednářová, J. – Šmardová, V. (2011): Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press. Bytešníková, I. (2012): Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání) Piaget, J. – Inhelderová, B. (1997): Psychologie dítěte. Praha: Portál. Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada. Slančová (ed.) (2008): Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. (vybrané části) Smolík, F. – Seidlová Málková, G. (2014): Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. (relevantní části) Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. (relevantní části) Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (nebo jiná příručky vývojové psycholgie; relevantní části) Vygotskij, L. S. (2004): Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál. Časopisecké a sborníkové studie, diplomové, bakalářské apod. práce k tématu, relevantní slovníková hesla. |