Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Porozumění polysémním výrazům u předškolního dítěte
Název práce v češtině: Porozumění polysémním výrazům u předškolního dítěte
Název v anglickém jazyce: Comprehension of Polysemous Expressions in a Pre-School Child
Klíčová slova: osvojování jazyka, polysémie, předškolní dítě
Klíčová slova anglicky: language acquisition, polysemy, pre-school child
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.04.2015
Datum zadání: 07.05.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.05.2015
Datum a čas obhajoby: 04.09.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na otázku, jak dítě předškolního věku rozumí polysémním výrazům, zejm. slovům, a zda a jak je schopno případnou polysémii vysvětlit. Jádrem práce bude případová studie jednoho dítěte, popř. několika dětí. Dítěti budou předloženy (přečteny) výpovědi obsahující vybrané typy polysémních výrazů a dítě bud požádáno o vysvětlení možných významů výpovědi. Odpovědi dítěte budou nahrány, přepsány a dále analyzovány.
Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu k tématu, zejm. o jazykové a komunikační kompetenci dětí daného věku, o osvojování slovní zásoby a sémantiky a o polysémii.
2. Kontaktovat rodiče vybraného dítěte a získat jejich informovaný souhlas.
3. Připravit sadu vhodných podnětových výpovědí. Provést malý pilotní průzkum, na jeho základě případně podnětové výpovědi upravit.
4. Provést experiment / rozhovor s dítětem; bude-li to třeba, je možné rozhovor s dítětem rozdělit na více částí. Rozhovor nahrát, nahrávky vhodným způsobem přepsat.
5. Připravit novou sadu podnětových vět a rozhovor /experiment s dítětem zopakovat s časovým odstupem několika měsíců. Rozhovor opět nahrát a vhodným způsobem přepsat.
6. Získaný materiál analyzovat: Zaměřit se především na to, kterým typům polysémních výrazů dítě rozumělo, kterým nikoli, a popsat též strategie, které dítě volí při vysvětlování významů. Porovnat výsledky z obou sond.
7. Vyvodit závěry.
Seznam odborné literatury
Základní literatura:
Bednářová, J. – Šmardová, V. (2011): Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.
Bytešníková, I. (2012): Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání)
Piaget, J. – Inhelderová, B. (1997): Psychologie dítěte. Praha: Portál.
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Slančová (ed.) (2008): Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. (vybrané části)
Smolík, F. – Seidlová Málková, G. (2014): Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. (relevantní části)
Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. (relevantní části)
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (nebo jiná příručky vývojové psycholgie; relevantní části)
Vygotskij, L. S. (2004): Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.
Časopisecké a sborníkové studie, diplomové, bakalářské apod. práce k tématu, relevantní slovníková hesla.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK