Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zrcadlové neurony a jazyk u schizofrenie
Název práce v češtině: Zrcadlové neurony a jazyk u schizofrenie
Název v anglickém jazyce: Mirror neurons and language in schizophrenia
Klíčová slova: zrcadlové neurony, jazyk, schizofrenie, fMRI, propojení motoriky a jazyka
Klíčová slova anglicky: mirror neurons, language, schizophrenia, fMRI, motor language coupling
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.04.2015
Datum zadání: 23.04.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.05.2015
Datum a čas obhajoby: 08.09.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Katarína Loneková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zrcadlové neurony participují na řadě dějů týkajících se vyšších motorických funkcí, jako porozumění motorickým akcím, imitace (během učení se novým motorickým vzorcům), ve zpracování jazyka i při empatii či sociální interakci. Mechanismem, který je těmto akcím společný, je pravděpodobně schopnost zrcadlových neuronů automaticky kódovat smysl akce během jejího provádění. Osoby trpící schizofrenií mívají, spolu s projevy pozitivních, negativních a kognitivních příznaků, problémy v užívání jazyka, které se odráží ve změnách funkce i struktury mozku. Využitím funkční magnetické rezonance (fMRI) je možné zaznamenat spontánní aktivitu mozku (connectivity analysis), která patrně odráží jeho připravenost k reakcím, také aktivitu spojenou s vykonáváním činnosti (task-related activity). Cílem naší studie je v první části během spontánní aktivity mozku prozkoumat funkční konektivitu výše zmíněných mozkových struktur (baseline) a v navazující části vytvořit kognitivní úlohy zaměřené na jazyk, při kterých bude zkoumána aktivita s nimi spojená. Rozdíly budou studovány u skupiny pacientů se schizofrenií a kontrolní skupiny zdravých jedinců.

Projekt je realizován v prostředí Národního ústavu duševního zdraví, v rámci Pracovní skupiny kognitivních a sociálních neurověd.
Seznam odborné literatury
Dipellegrino, G., Fadiga, L., Fogassi, L., Gallese, V. & Rizzolatti, G. 1992. Understanding motor events - a neurophysiological study. Experimental Brain Research, 91, 176-180.

Green, M. F., & Harvey, P. D. (2014). Cognition in schizophrenia: past, present, and future. Schizophrenia Research: Cognition, 1(1), e1-e9.

Iacoboni, M., & Dapretto, M. (2006). The mirror neuron system and the consequences of its dysfunction. Nature Reviews Neuroscience, 7(12), 942-951.

Mehta, U.M., et al., Mirror neuron dysfunction in schizophrenia and its functional implications: A systematic review, Schizophr. Res. (2014), http://dx.doi.org/10.1016/j.schres.2014.10.040

Motlová, L., Koukolík, F. (2005): Schizofrenie: neurobiologie, klinický obraz, terapie. Praha: Galén.

Rizzolatti, G., & Fogassi, L. (2014). The mirror mechanism: recent findings and perspectives. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 369(1644), 20130420.

Schmitt, A., Hasan, A., Gruber, O., & Falkai, P. (2011). Schizophrenia as a disorder of disconnectivity. European archives of psychiatry and clinical neuroscience, 261(2), 150-154.

Walker, E., Kestler, L., Bollini, A., & Hochman, K. M. (2004). Schizophrenia: etiology and course. Annu. Rev. Psychol., 55, 401-430.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK