Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vybrané otázky morální výchovy v současné společnosti
Název práce v češtině: Vybrané otázky morální výchovy v současné společnosti
Název v anglickém jazyce: Selected Problems of Moral Education in the Contemporary Society
Klíčová slova: morální výchova, osvícenství, postmoderní situace, morální vývoj, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, morální dilema, Rámcový vzdělávací program, etická výchova, hodnoty, individualizace morálky, metody morální výchovy
Klíčová slova anglicky: moral education, Enlightenment, postmodern, postmodern situation, moral devolopement, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, moral dilemma, General educational programme, ethic education, values, individualisation of moral character, methods of moral education
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.04.2015
Datum zadání: 17.04.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2016
Datum a čas obhajoby: 25.05.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.04.2016
Datum proběhlé obhajoby: 25.05.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat proměnu hodnotových orientací ve společenském vývoji od osvícenství k postmoderně. Dalším cílem je analýza současného stavu morální výchovy ve školách. Práce se nejprve zaměří na příčiny změny akcentů v hodnotové oblasti započaté v osvícenství a ústící do tzv. postmoderní situace. Zrekapituluje nejvýznamnější teorie morálního vývoje jedince, popíše situaci v morální výchově ve školách a pokusí se identifikovat ty metody morální výchovy, jež by se daly využít v morální výchově vzhledem k povaze soudobého společenského dění a trendům v hodnotových orientacích dětí a mládeže. Práce v této souvislosti tedy také hledá odpověď na otázku, k jakým hodnotám je dnes třeba vychovávat.
Seznam odborné literatury
ADORNO, Theodor W., HORKHEIMER, Max. Dialektika osvícenství: filosofické fragmenty. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2009.
BENYOVSZKY, Ladislav. Filosofická propedeutika, 1. díl. Praha: Sofis, 1998.
BENYOVSKY, Ladislav. Filosofická propedeutika 2. díl, Praha: Sofis, 2001.
BOUDON, Raymond. Bída relativismu. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011.
BRICHCÍNOVÁ, Kateřina. Etická výchova „Dobro se nedá nacvičit, mladého člověka je potřeba pro něj získat…“: Rozhovor s doc. Jindřichem Šrajerem, Dr. theol., SDB. In Caritas et veritas [online]. 2012, č. 2, s. 2-10 [cit. 2016-02-22]
EYRE, Linda, EYRE, Richard. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2007.
FINKIELKRAUT, Alain. Destrukce myšlení. Brno: Atlantis, 1993.
KANT, Immanuel. Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1990.
KAPLÁNEK, Michal. Škola bez ducha je škola bezduchá?. In E-Pedagogium [online]. 2010, č. 2, s. 20-28 [cit. 2016-02-18]
HÁBL, Jan. „Měl bych“, In E-Pedagogium [online]. 2014, č. 3, s. 82-91 [cit. 2016-02-18]
HAUSER, Michael. Cesty z postmodernismu: filosofická reflexe doby přechodu. Praha: Filosofia, 2012.
HAVLÍK, Radomír., KOŤA Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2002.
HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997.
LIPOVETSKY, Gilles. Éra prázdnoty: úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor, 2001.
LYOTARD, Jean-François. O postmodernismu. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993.
KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova: kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Prešov: ManaCon, 1996.
MACINTYRE, Alsdair. Ztráta ctnosti. K morální krizi současnosti. Praha: OIKOMENH, 2004.
MARTUCCELLI, Danilo. Sociologie modernity: itinerář 20. století. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2008.
MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2006.
MUCHOVÁ, Ludmila. Morální výchova v nemorální společnosti?. Brno: CKD, 2015.
MUCHOVÁ, Ludmila. Etická výchova – výchova k morálním ctnostem a morální argumentaci?. In Caritas et veritas [online]. 2012, č. 2, s. 20-32 [cit. 2016-02-22]
PSP, Listina základních práv a svobod, Praha: PSP, 1992 [online]. Praha: VÚP. Dostupné na: http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html [citováno 28. 2. 2016]
ROCHE - OLIVAR, Roberto. Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992.
ŘÍČAN, Petr. Spiritualita jako základ mravní výchovy. In Pedagogika [online]. 2006, č. 2, s. 119-131 [cit. 2016-02-18]
ŠRAJER, Jindřich. Když „Etická výchova“ nemusí být etickou výchovou. In Caritas et veritas [online]. 2012, č. 2, s. 12-19 [cit. 2016-02-22]
VACEK, Pavel. Etická výchova a česká škola v roce 2010. In E-Pedagogium [online]. 2010, č. 2, s. 61-72 [cit. 2016-02-18]
VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 121 s.
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků, Praha: Portál, 2008.
VUP, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělání. Pomůcka učitelům. Aktuální znění k 1. 10. 2010 [online]. Praha: VÚP. Dostupné na: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV-pomucka-ucitelum.pdf [citováno 28.2.20016]
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK