Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Freies Schreiben im Unterricht Deutsch als Fremdsprache
Název práce v jazyce práce (němčina): Freies Schreiben im Unterricht Deutsch als Fremdsprache
Název práce v češtině: Volné psaní ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Název v anglickém jazyce: Free writing in teaching German as a foreign language
Klíčová slova: didaktika - výuka němčiny jako cizího jazyka - komunikativní kompetence - volné psaní
Klíčová slova anglicky: didactics - German as a foreign language - communicative competence - free writing
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: němčina
Ústav: Ústav germánských studií (21-UGS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.04.2015
Datum zadání: 17.04.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.05.2015
Datum a čas obhajoby: 12.09.2016 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:21.06.2016
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Martin Šemelík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Předmětem práce je jedna z nedílných součástí výuky cizího jazyka a také důležitá složka komunikativní kompetence - volné psané. Práce má za úkol přinést souhrnný pohled na tuto řečovou dovednost z hlediska její charakteristiky a pod vlivem metod jazykové výuky uplatňovaných v současné době na českých středních školách. Úroveň dosažení této dovednosti pak dokladá na základě výzkumu místního šetření na vybrané střední škole. Celá práce vychází z charakteristiky uvedené ve Společném evropském referenčním rámci.
Pokyny pro vypracování:
1) Přípravné práce:
a) Sběr a studium relevantní sekundární literatury
b) Domluva o formě a rozsahu spolupráce s vybranou střední školou

2) Psaní teoretické části práce:
a) Vypracování teoretické části práce k tématu "volné psaní" na základě prostudované sekundární literatury
b)Stanovení metodologie pro práci se žáky na spolupracující škole (ve kterých třídách, jak dlouho, jakou formou, úroveň žáků etc.)


3) Místní šetření:
a) příprava materiálů pro místní šetření v kooperující střední škole (dotazníky, testy etc.)
b) příprava evaluace získaných materiálů
c) zadání materiálů ve výuce, hospitace etc.
d) evaluace

4) Psaní praktické části práce na základě výsledků získaných z místního šetření
Seznam odborné literatury
Backhaus/Sander/Skrodzki: Mittelpunkt. Intensivtrainer schriftlicher und mündlicher Ausdruck. Stuttgart: Ernst Klett, 2009.
Bausch/Christ/Krumm: Handbuch Fremdspracheunterricht. Tübingen/Basel: Francke,1995.
Böttcher, I.: Kretives Schreiben. Berlin: Cornelsen Verlag, 2010.
Bräuer, G.: Schreibend lernen. Grundlagen einer theoretischen und praktischen Sprachpädogogik. Insbruck: Studien-Verlag, 1998.
Cwikowska/Motta/Vomáčková: Direkt 2. Němčina pro střední školy. Klett: 2009.
Dusilová/Kolocová/Brožíková/Goedert/Schneider/Vachalovská/Krüger: Sprechen Sie Deutsch? 1. Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. Polyglot: 2000.
Dusilová/Kolocová/Brožíková/Goedert/Schneider/Vachalovská/Krüger: Sprechen Sie Deutsch? 2., Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. Polyglot: 2001.
Fritzsche, J.: Zur Didaktik und Methodik des Deutschunterrichts, Band 2: Schriftliches Arbeiten. Stuttgart: Ernst klett Schulbuchverlag, 1994.
Henrici/Riemer (ed.): Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Baltmannseiler: Schneider-Verlag, 1994.
Janíková, V.: Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: 2011.
Kast, B.: Fertigkeit Schreiben. München: Goethe-Institut, 1999.
Mohr, I.: Vermittlung von Schreibfertigkeit. In: Krumm/Fandrych/Hufeisen/Riemer, 2010.
MŠMT: Společný evropský referenční rámec pro jazyky, 2014.
Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. München: W. Fink Verlag, 1999.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK