Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Individualizace ve výuce jako prostředek k vzdělávání nadaných žáků na ZŠ
Název práce v češtině: Individualizace ve výuce jako prostředek k vzdělávání nadaných žáků na ZŠ
Název v anglickém jazyce: Individualization in education as a means of education of gifted children in elementary school
Klíčová slova: Nadaný žák, individualizace, diferenciace, metody, formy výuky, motivace, rozvoj schopností, učitel.
Klíčová slova anglicky: Gifted children, individualization, differentiation methods, forms of teaching, motivation, capability development, teacher.
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.04.2015
Datum zadání: 16.04.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.04.2017
Datum a čas obhajoby: 24.05.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 24.05.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce je individualizace ve výuce jako prostředek ke vzdělávání nadaných žáků na základní škole. Cílem práce je zjistit, jak učitelé vzdělávají nadané žáky na základní škole a jaké uplatňují individualizační techniky v běžném vyučování, jaký je přístup učitelů ke vzdělávání nadaných žáků, jaká je jejich orientace v problému a jak jsou diferencovány vzdělávací nabídky. Těžištěm teoretické části je popis specifických charakteristik a problémů nadaných žáků, které ovlivňují jak vzdělávací proces, tak jejich vztahy s učiteli a vrstevníky, dále jsou zde uvedeny možnosti vzdělávání nadaných žáků, modifikace metod, forem a prostředí výuky. Empirická část obsahuje vícepřípadovou studii tří základních škol, jejíž součástí je zúčastněné pozorování výuky a rozhovory s učiteli. Výzkum popsal nejednotný přístup učitelů k nadaným žákům a jejich vzdělávání. Srovnání škol mezi sebou ukázalo velké rozdíly ve vzdělávání nadaných žáků v běžné základní škole. Každá škola pracuje s jiným systémem vzdělávání nadaných žáků, má jiné cíle ve vzdělávání nadaných žáků a jiný přístup k problému nadaných dětí.
Seznam odborné literatury
APPS, Kathleen Ann. Relationships between teachers' perceptions of gifted program status and instructional choices. Ann Arbor: University of Southern California, 2011. Order No. 3465945. ISBN 9781124786582.
CRACE, John. Education: Could do amazingly: Gifted and talented children need special help in order to flourish, but with no dedicated funding, many schools wonder whether it's worth the effort. The Guardian [online]. Jul 11, 2006, s. 1. ProQuest Central. ISSN 02613077.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1.vyd. Praha: Karolinum, 1993. 416 s. ISBN 80-7066-534-3.
ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. 2.vyd. Praha: Portál, 2007. 656 s. 978-80-7367-273-7.
DOČKAL, Vladimír. Zaměřeno na talenty: aneb nadání má každý. 1.vyd. Praha 2 : Lidové noviny, 2005. 256 s. ISBN 80-7106-840-3.
FOŘTÍK, V.; FOŘTÍKOVÁ, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.
GOODHEW, G. Meeting the needs of gifted and talented students. London: Continuum, 2009. ISBN 1855394650.
GREGER, David; HOLUBOVÁ, Markéta. Postoje učitelů k časnému rozdělování žáků a jejich zkušenosti s přechodem žáků do víceletých gymnázií. JoP, 2010, 1.1: 85-101.
HELUS, Zdeněk . Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 1.vyd. Praha : Portál, 2004. 232 s. ISBN 80-7178-888-0.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadání : Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. 1.vyd. Praha 7 : Grada Publishing,a.s., 2009. 256 s. ISBN 978-80-247-1998-6.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ (EDS.). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2011, 217- 246. ISBN 978-80-246-1911-8.
KRÁLOVÁ, Mgr. Jitřenka. Formy výchovně vzdělávací péče o nadané děti na základní škole. Praha, 2010. Specializační - výchovný poradce. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Vedoucí práce Doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
KREJČOVÁ, Věra a Jana KARGEROVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. 1.vydání. Praha: Portál, 2003, 228 s. ISBN 80-7178-695-0.
KROGH, Jennifer. The effects of the models of teaching on student learning. Ann Arbor: University of Southern California, 2010. Order No. 3418088. ISBN 9781124160962.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie: Psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
MACHŮ, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3.
MCCOACH, D. B. a Del SIEGLE. What Predicts Teachers' Attitudes Toward the Gifted?. The Gifted Child Quarterly [online]. 2007, vol. 51, no. 3, s. 246-255. ISSN 00169862
MCCOACH, D. Betsy; SIEGLE, Del. What Predicts Teachers' Attitudes Toward the Gifted?. Gifted child quarterly, 2007, 51.3: 246-254.
MÖNKS, F. J.; YPENBURG, I. H. Nadané dítě. Praha: Grada, 2002. ISBN 80- 2470445-5
Moon, S. (Ed.). (2004). GCQ seminal articles. Socio-emotional issues, underachievement, counseling of gifted and talented students. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1.vyd. Ostrava : Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8.
Piske, F. , Stoltz, T. and Machado, J. (2014) Creative Education for Gifted Children. Creative Education, 5, 347-352. doi: 10.4236/ce.2014.55044.
PORTER, L. Gifted young children: a guide for teachers and parents. Maidenhead: Open University Press, 2005. ISBN 0335217729
POSPÍŠILOVÁ, Jana. Možnosti rozvoje nadaných žáků v rámci základních škol. Praha, 2012. Bakalářská práce. Karlova Univerzita, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky. Vedoucí práce Doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
RENZULLI, Joseph S. A practical system for identifying gifted and talented students∗. Early Child Development and Care, 1990, 63.1: 9-18.
SCOTT, LiaMonique. Meeting gifted and talented students' needs by enhancing regular education teachers' skills: A mixed study. Ann Arbor: University of Phoenix, 2008. Order No. 3326220. ISBN 9780549777663.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.
STERNBERG, Robert J. Úspěšná inteligence: jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. 1. vyd. Praha: Grada, 2001. 208 s. ISBN 80-247-0120-0.
ŠKRABÁNKOVÁ, Jana a Josef TRNA. Nadaní žáci a jejich učitelé v českých školách: zaměřeno na přírodovědu a matematiku. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-7315-244-4.
Šnýdrová, Ivana. Psychodiagnostika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 33-45. Psyché. ISBN 978-80-247-2165-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206446.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. Praha : Univerzita Karlova, 1995. 66 s.
VANTASSEL-BASKA, Joyce a Susan K. JOHNSEN. Teacher Education Standards for the Field of Gifted Education: A Vision of Coherence for Personnel Preparation in the 21st Century. The Gifted Child Quarterly [online]. 2007, vol. 51, no. 2, s. 182-205. ISSN 00169862.
WEBB, James T. Misdiagnosis and dual diagnoses of gifted children and adults: ADHD, bipolar, OCD, Asperger's, depression, and other disorders. Great Potential Press, Inc., 2005.

Legislativní dokumenty
Informace ke vzdělávání dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, Věstník MŠMT ČR sešit 12/2006.
Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané na období let 2014–2020.
Vyhláška 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních č.197/2016 Sb. novelizující vyhlášku č. 72/2005 Sb.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Elektronické zdroje
VONDRÁKOVÁ, Eva. Proč se starat o nadané a kolik jich vlastně je. Metodický portál: Články[online]. 17. 04. 2014, [cit. 2016-11-30]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/18665/PROC-SE-STARAT-O-NADANE-A-KOLIK-JICH-VLASTNE-JE.html>. ISSN 1802-4785.
NOVOTNÁ, Lucie. Mimořádně nadané děti s handicapem. Metodický portál RVP: základní vzdělávání [online]. [cit. 2012-04-06]. Dostupné na WWW:http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22/mimoradne-nadane-deti-s-handicapem.html/
TIKALSKÁ, Soňa. Jaké metody a organizační formy používají učitelé v současné době na našich školách?. Metodický portál: Články [online]. 02. 09. 2008, [cit. 2016-11-30]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/2588/JAKE-METODY-A-ORGANIZACNI-FORMY-POUZIVAJI-UCITELE-V-SOUCASNE-DOBE-NA-NASICH-SKOLACH.html>. ISSN 1802-4785.
HRDLIČKOVÁ, Lucie. Časté problémové projevy nadaných dětí. Metodický portál: Články [online]. 09. 06. 2014, [cit. 2016-11-30]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/18685/CASTE-PROBLEMOVE-PROJEVY-NADANYCH-DETI.html>. ISSN 1802-4785.
HRDLIČKOVÁ, Lucie. Specifika vztahů nadaných dětí s jejich vrstevníky a význam těchto vztahů pro sociální vývoj. Metodický portál: Články [online]. 14. 05. 2014, [cit. 2016-11-30]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/18711/SPECIFIKA-VZTAHU-NADANYCH-DETI-S-JEJICH-VRSTEVNIKY-A-VYZNAM-TECHTO-VZTAHU-PRO-SOCIALNI-VYVOJ.html>. ISSN 1802-4785.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK