Individualizace ve výuce jako prostředek k vzdělávání nadaných žáků na ZŠ
Název práce v češtině: | Individualizace ve výuce jako prostředek k vzdělávání nadaných žáků na ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Individualization in education as a means of education of gifted children in elementary school |
Klíčová slova: | Nadaný žák, individualizace, diferenciace, metody, formy výuky, motivace, rozvoj schopností, učitel. |
Klíčová slova anglicky: | Gifted children, individualization, differentiation methods, forms of teaching, motivation, capability development, teacher. |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.04.2015 |
Datum zadání: | 16.04.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.04.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tématem diplomové práce je individualizace ve výuce jako prostředek ke vzdělávání nadaných žáků na základní škole. Cílem práce je zjistit, jak učitelé vzdělávají nadané žáky na základní škole a jaké uplatňují individualizační techniky v běžném vyučování, jaký je přístup učitelů ke vzdělávání nadaných žáků, jaká je jejich orientace v problému a jak jsou diferencovány vzdělávací nabídky. Těžištěm teoretické části je popis specifických charakteristik a problémů nadaných žáků, které ovlivňují jak vzdělávací proces, tak jejich vztahy s učiteli a vrstevníky, dále jsou zde uvedeny možnosti vzdělávání nadaných žáků, modifikace metod, forem a prostředí výuky. Empirická část obsahuje vícepřípadovou studii tří základních škol, jejíž součástí je zúčastněné pozorování výuky a rozhovory s učiteli. Výzkum popsal nejednotný přístup učitelů k nadaným žákům a jejich vzdělávání. Srovnání škol mezi sebou ukázalo velké rozdíly ve vzdělávání nadaných žáků v běžné základní škole. Každá škola pracuje s jiným systémem vzdělávání nadaných žáků, má jiné cíle ve vzdělávání nadaných žáků a jiný přístup k problému nadaných dětí. |
Seznam odborné literatury |
APPS, Kathleen Ann. Relationships between teachers' perceptions of gifted program status and instructional choices. Ann Arbor: University of Southern California, 2011. Order No. 3465945. ISBN 9781124786582. CRACE, John. Education: Could do amazingly: Gifted and talented children need special help in order to flourish, but with no dedicated funding, many schools wonder whether it's worth the effort. The Guardian [online]. Jul 11, 2006, s. 1. ProQuest Central. ISSN 02613077. ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1.vyd. Praha: Karolinum, 1993. 416 s. ISBN 80-7066-534-3. ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. 2.vyd. Praha: Portál, 2007. 656 s. 978-80-7367-273-7. DOČKAL, Vladimír. Zaměřeno na talenty: aneb nadání má každý. 1.vyd. Praha 2 : Lidové noviny, 2005. 256 s. ISBN 80-7106-840-3. FOŘTÍK, V.; FOŘTÍKOVÁ, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3. GOODHEW, G. Meeting the needs of gifted and talented students. London: Continuum, 2009. ISBN 1855394650. GREGER, David; HOLUBOVÁ, Markéta. Postoje učitelů k časnému rozdělování žáků a jejich zkušenosti s přechodem žáků do víceletých gymnázií. JoP, 2010, 1.1: 85-101. HELUS, Zdeněk . Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 1.vyd. Praha : Portál, 2004. 232 s. ISBN 80-7178-888-0. HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadání : Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. 1.vyd. Praha 7 : Grada Publishing,a.s., 2009. 256 s. ISBN 978-80-247-1998-6. KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ (EDS.). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2011, 217- 246. ISBN 978-80-246-1911-8. KRÁLOVÁ, Mgr. Jitřenka. Formy výchovně vzdělávací péče o nadané děti na základní škole. Praha, 2010. Specializační - výchovný poradce. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Vedoucí práce Doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. KREJČOVÁ, Věra a Jana KARGEROVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. 1.vydání. Praha: Portál, 2003, 228 s. ISBN 80-7178-695-0. KROGH, Jennifer. The effects of the models of teaching on student learning. Ann Arbor: University of Southern California, 2010. Order No. 3418088. ISBN 9781124160962. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie: Psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. MACHŮ, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3. MCCOACH, D. B. a Del SIEGLE. What Predicts Teachers' Attitudes Toward the Gifted?. The Gifted Child Quarterly [online]. 2007, vol. 51, no. 3, s. 246-255. ISSN 00169862 MCCOACH, D. Betsy; SIEGLE, Del. What Predicts Teachers' Attitudes Toward the Gifted?. Gifted child quarterly, 2007, 51.3: 246-254. MÖNKS, F. J.; YPENBURG, I. H. Nadané dítě. Praha: Grada, 2002. ISBN 80- 2470445-5 Moon, S. (Ed.). (2004). GCQ seminal articles. Socio-emotional issues, underachievement, counseling of gifted and talented students. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1.vyd. Ostrava : Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8. Piske, F. , Stoltz, T. and Machado, J. (2014) Creative Education for Gifted Children. Creative Education, 5, 347-352. doi: 10.4236/ce.2014.55044. PORTER, L. Gifted young children: a guide for teachers and parents. Maidenhead: Open University Press, 2005. ISBN 0335217729 POSPÍŠILOVÁ, Jana. Možnosti rozvoje nadaných žáků v rámci základních škol. Praha, 2012. Bakalářská práce. Karlova Univerzita, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky. Vedoucí práce Doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. RENZULLI, Joseph S. A practical system for identifying gifted and talented students∗. Early Child Development and Care, 1990, 63.1: 9-18. SCOTT, LiaMonique. Meeting gifted and talented students' needs by enhancing regular education teachers' skills: A mixed study. Ann Arbor: University of Phoenix, 2008. Order No. 3326220. ISBN 9780549777663. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. STERNBERG, Robert J. Úspěšná inteligence: jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. 1. vyd. Praha: Grada, 2001. 208 s. ISBN 80-247-0120-0. ŠKRABÁNKOVÁ, Jana a Josef TRNA. Nadaní žáci a jejich učitelé v českých školách: zaměřeno na přírodovědu a matematiku. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-7315-244-4. Šnýdrová, Ivana. Psychodiagnostika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 33-45. Psyché. ISBN 978-80-247-2165-1. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206446. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. Praha : Univerzita Karlova, 1995. 66 s. VANTASSEL-BASKA, Joyce a Susan K. JOHNSEN. Teacher Education Standards for the Field of Gifted Education: A Vision of Coherence for Personnel Preparation in the 21st Century. The Gifted Child Quarterly [online]. 2007, vol. 51, no. 2, s. 182-205. ISSN 00169862. WEBB, James T. Misdiagnosis and dual diagnoses of gifted children and adults: ADHD, bipolar, OCD, Asperger's, depression, and other disorders. Great Potential Press, Inc., 2005. Legislativní dokumenty Informace ke vzdělávání dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, Věstník MŠMT ČR sešit 12/2006. Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané na období let 2014–2020. Vyhláška 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních č.197/2016 Sb. novelizující vyhlášku č. 72/2005 Sb. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Elektronické zdroje VONDRÁKOVÁ, Eva. Proč se starat o nadané a kolik jich vlastně je. Metodický portál: Články[online]. 17. 04. 2014, [cit. 2016-11-30]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/18665/PROC-SE-STARAT-O-NADANE-A-KOLIK-JICH-VLASTNE-JE.html>. ISSN 1802-4785. NOVOTNÁ, Lucie. Mimořádně nadané děti s handicapem. Metodický portál RVP: základní vzdělávání [online]. [cit. 2012-04-06]. Dostupné na WWW:http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22/mimoradne-nadane-deti-s-handicapem.html/ TIKALSKÁ, Soňa. Jaké metody a organizační formy používají učitelé v současné době na našich školách?. Metodický portál: Články [online]. 02. 09. 2008, [cit. 2016-11-30]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/2588/JAKE-METODY-A-ORGANIZACNI-FORMY-POUZIVAJI-UCITELE-V-SOUCASNE-DOBE-NA-NASICH-SKOLACH.html>. ISSN 1802-4785. HRDLIČKOVÁ, Lucie. Časté problémové projevy nadaných dětí. Metodický portál: Články [online]. 09. 06. 2014, [cit. 2016-11-30]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/18685/CASTE-PROBLEMOVE-PROJEVY-NADANYCH-DETI.html>. ISSN 1802-4785. HRDLIČKOVÁ, Lucie. Specifika vztahů nadaných dětí s jejich vrstevníky a význam těchto vztahů pro sociální vývoj. Metodický portál: Články [online]. 14. 05. 2014, [cit. 2016-11-30]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/18711/SPECIFIKA-VZTAHU-NADANYCH-DETI-S-JEJICH-VRSTEVNIKY-A-VYZNAM-TECHTO-VZTAHU-PRO-SOCIALNI-VYVOJ.html>. ISSN 1802-4785. |