Normativní studie paměťového testu FCSRT-IR pro starší populaci
Název práce v češtině: | Normativní studie paměťového testu FCSRT-IR pro starší populaci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Normative Study Of A Memory Test “FCSRT-IR” in Older Population |
Klíčová slova: | Epizodická paměť, FCSRT-IR, kontrolované učení, normy, validace |
Klíčová slova anglicky: | Episodic memory, FCSRT-IR, controlled learning, norms, validation |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Georgi, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.04.2015 |
Datum zadání: | 15.04.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.04.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude věnovat standardizaci neuropsychologické metody The Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (zkratka FCSRT-IR), což je paměťový test obsahující fázi kontrolovaného učení. Hlavním cílem této práce je vytvoření norem pro seniorskou populaci, jež dosud v České republice chybí. Test FCSRT-IR je metodou, jež diskriminuje hipokampální původ paměťového deficitu. Je proto metodou důležitou pro diagnostické postupy u neurodegenerativních onemocnění; ve světě je využívána především při diagnostice syndromu demence u seniorské populace V teoretické části se bude práce věnovat stárnutí a kognitivním funkcím, zejména paměti, dále neuropsychologickým testům paměti, a z nich především právě testu FCSRT-IR, jeho historii, způsobu administrace, vyhodnocení a jeho psychometrickým vlastnostem a odlišnostem a přínosům metody oproti jiným verbálním testům paměti. V praktické části budou zpracovány normy pro tento test z Národní normativní studie kognitivních determinant zdravého stárnutí (IGA NT13145), na jejímž řešení se autorka této práce podílí. Normy budou vycházet ze souboru 463 probandů, jejich věkově rozpětí je 60-96 let. Dílčím cílem této diplomové práce bude také validizace tohoto testu. |
Seznam odborné literatury |
Buschke, H. & Grober, E. (2012). The Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall: Instructions for English. New York: Albert Einstein College of Medicine. Grober, E. & Busche, H. (1987). Genuine Memory Deficits in Dementia. Developmental Neuropsychology. 3(1), 13-36. Grober, E., Merling, A., Heimlich, T. & Lipton, R.B. (1997). Free and cued selective reminding and selective reminding in the elderly. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 19(5), 643-654. Grober, E., Ocepek-Welikson, K. & Teresi, J.A. (2009). The Free and Cued Selective Reminding Test: evidence of psychometric adequancy. Psychology Science Quarterly. 51(3), 266-282. Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. Praha: Portál. Lezak, M. D. (2012). Neuropsychological assessment. New York: Oxford University Press Mitrushina, M., Boone, K.B., Razani, J. & D´Elia, L.F. (2005). Handbook of normative data neuropsychological assesment New York: Oxford University Press. Nikolai, T., Vyhnálek, M., Štěpánková, H. & Horáková, K. (2013). Neuropsychologická diagnostika kognitivního deficitu u Alzheimerovy choroby. Psychiatrické centrum Praha. Stuart-Hamilton, I. (2012). The Psychology of Ageing. London: Jessica Kingsley Publishers. |