Možnosti validizace nástroje Cognitive Assessment System II na populaci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Název práce v češtině: | Možnosti validizace nástroje Cognitive Assessment System II na populaci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Possible validation of the assessment tool Cognitive Assessment System II |
Klíčová slova: | diagnostika kognitivních schopností, Cognitive Assessment System 2, specifické poruchy učení, mentální retardace |
Klíčová slova anglicky: | assessment of cognitive abilities, Cognitive Assessment System 2, specific learning disabilities, mental retardation |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.04.2015 |
Datum zadání: | 10.04.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.04.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Václav Mertin |
Zásady pro vypracování |
Cognitive Assessment System II (CAS II) je diagnostická baterie pro měření kognitivních funkcí dětí a dospívajících ve věku 5-18 let. Východiskem metody je neurokognitivní teorie inteligence PASS, která vychází z poznatků A. R. Luriji. Teoretická část diplomové práce představí klíčová východiska vzniku diagnostického nástroje i nejdůležitější teorie kognitivní psychologie, která stojí na pozadí tvorby celé baterie. Praktická část bude vznikat v rámci probíhající standardizace CAS II pro českou populaci. Pozornost bude věnována prověření validity této metody na populaci dětí a dospívajících se speciálními vzdělávacími potřebami. Výsledky získané metodou CAS II budou statisticky porovnány s výsledky dosaženými v jiných běžně užívaných metodách určených pro měření kognitivních funkcí dětí a dospívajících. Současně budou výsledky ve skupině dětí a dospívajících se speciálními vzdělávacími potřebami porovnány s výsledky intaktní populace se záměrem prověření využitelnosti metody CAS II při vyšetření uvedené cílové skupiny. |
Seznam odborné literatury |
Goodwin, C.J. (2008). Research in psychology: Methods and Design, 5. ed. New Jersey: Wiley & Sons Inc. Naglieri, J. A. (1999). How valid is the PASS theory and CAS? School Psychology Review, 28(1), p.145-162. Naglieri, J.A. (2001). Understanding intelligence, giftedness and creativity using the PASS theory. Roeper Review, 23(3), p.151. Naglieri, J.A., Conway, C. (2009) The Cognitive Assessment System. In J.A. Naglieri & S. Goldstein (2009). A Practioner's Guide to Assessment of Intelligence and Achievement (p. 27-59). New York: Wiley Naglieri, J.A., Das, J.P., Goldstein, S. (2014). Cognitive Assessment System: Second Edition. Dallas: PROED Lurija, A.R. (1982). Základy neuropsychológie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. Naglieri, J.A., Otero, T.M. (2011). Cognitive Assessment System: Redefining Intelligence From a Neuropsychological Perspective. Handbook of Pediatric Neuropsychology, p.320-333. Oakley, L. (2004). Cognitive development. London: Routledge Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2009). Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál |