Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Transformace kultovní a konceptuální hodnoty v dějinách fotografie
Název práce v češtině: Transformace kultovní a konceptuální hodnoty v dějinách fotografie
Název v anglickém jazyce: Transformation of cult and conceptual value in history of photography
Klíčová slova: Emergence fotografie, camera obscura, camera lucida, daguerrotypie, pozitivismus, ektoplazma, Neue Sachlichkeit, technická reprodukovatelnost, aura, kultovní hodnota, Düsseldorfská škola fotografie, konceptualismus, Neue deutsche Objektivität, konceptuální hodnota, angloamerický fotokonceptualismus
Klíčová slova anglicky: Emergence of photography, camera obscura, camera lucida, daguerreotype, positivism, ectoplasm, Neue Sachlichkeit, technical reproducibility, aura, cult value, Düsseldorf School of Photography, conceptualism, New german objectivity, conceptual value, photo-conceptualism
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.03.2015
Datum zadání: 19.03.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.03.2015
Datum a čas obhajoby: 15.09.2016 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.08.2016
Datum proběhlé obhajoby: 15.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat fenoménu specifické hodnoty, která je spojena s fotografií. Toto relativně mladé umělecké médium již od svého počátku disponovalo jistým množstvím hodnot, které se v dějinách umění zřetelně měnily. Cílem práce bude lokalizovat tyto hodnoty ve vztahu k podstatě fotografie a ukázat, jakým způsobem jsou s ní přímo spojeny a popsat, jak fotografii v průběhu času opouštěly. Práci bude rozdělena s ohledem na tři významné milníky v dějinách fotografie.
V první části se autor práce zaměří na ranou fázi fotografie, konkrétně na estetické problémy spojené s technickými aspekty daguerrotypie. Druhou část bude věnována dalšímu specifickému období vývoje fotografie, a to období Výmarské republiky, ve kterém se rozvíjelo hnutí Nová věcnost, které přetvořilo dosavadní náhled na fotografické médium v celosvětovém měřítku. A poslední část bude věnována dalšímu směru vývoje fotografie, který přímo navázal na etapu rozebíranou v předchozí kapitole. Tato část bude věnována Düsseldorfské akademii fotografie, která se stala jedním z nejvěhlasnějších center tohoto média. V této souvislosti se autor práce zaměří na vývoj latentního konzervativismu odkazu Nové věcnosti a způsobu, jakým jej zejména Bern a Hilla Be-cherovi transformovali do umělecké empirie počínajícího konceptuálního myšlení.
Seznam odborné literatury
Primární literatura
Andre, C., A Note on Bern and Hilla Becher, Artforum, vol.11, 1972.
Barthes, R. Světlá komora, Fra, Praha 2005.
Benjamin, W., Malé dějiny fotografie, in: Co je to fotografie?, Hermann a synové, Praha 2004.
Benjamin, W., Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha 1979.
Derrida, J., Práce z let 1967-72; Archa, Bratislava, 1993.
Kraussová, R., 1968, in: Foster, H., Krauss, R., Boys, Y-A., Buchloch, B, Umění po roce 1900, Slovart, Praha 2007.
Newhall, B., The history of photography form 1839 to the Present, Museum of modern Art, New York 1982.

Sekundární literatura
Batchen, G., Ektoplazma, in: Co je to fotografie?, Hermann a synové, Praha 2004.
Duve, T., Póza, momentka, neboli Fotografický paradox, in: Co je to fotografie?, Hermann a syno-vé, Praha 2004.
Krauss, R. Diskurzivní prostory fotografie, in: Co je to fotografie?, Hermann a synové, Praha 2004.
Owens, C., Fotografie en abyme, in: Co je to fotografie?, Hermann a synové, Praha 2004.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK