Predikce vybraných osobnostních charakteristik prostřednictvím veřejně dostupných stop činnosti na internetu.
Název práce v češtině: | Predikce vybraných osobnostních charakteristik prostřednictvím veřejně dostupných stop činnosti na internetu. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Prediction of selected personality characteristics based on digital records publicly available on the Internet. |
Klíčová slova: | Osobnostní charakteristiky|osobnost|predikce|sociální média|LinkedIn|Facebook|Hogan|HDS|MVPI|digitální záznamy |
Klíčová slova anglicky: | Personality characteristics|personality|prediction|social media|LinkedIn|Facebook|Hogan|HDS|MVPI|digital records |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Luděk Stehlík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.03.2015 |
Datum zadání: | 19.03.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.04.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 27.05.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.05.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Čím dál tím více lidí má přístup k internetu a s tím se také pojí fakt, že v současné době lidé více než kdy předtím za sebou zanechávají stopy v elektronické podobě a to zejména na sociálních sítích, ať už se jedná o Facebook, Twitter, Instagram nebo LinkedIn. Tyto stopy aktivity na Internetu nám mohou o lidech, kteří je za sebou zanechali, mnoho prozradit z hlediska jejich osobnostních vlastností, sociodemografických charakteristik, politických či náboženských postojů nebo spotřebitelských preferencí. Literárně-přehledová část diplomové práce bude věnována zejména možnostem predikce osobnostních charakteristik z veřejně dostupných internetových stop činnosti. Cílem empirické části práce bude ověření kriteriální validity informací uváděných na profesní sociální síti LinkedIn ve vztahu k vybraným osobnostním charakteristikám měřeným prostřednictvím Hoganova rozvojového testu (Hogan Development Survey, HDS) a pomocí inventáře hodnot, motivů a preferencí (Motives, Values, Preferences Inventory, MVPI). Úkolem diplomanta bude ve spolupráci s vedoucím vytvořit popisné kategorie pro analýzu profilů na síti LinkedIn, provést samotnou analýzu cca 300 LinkedIn profilů a následně provést korelační a regresní analýzu vztahu mezi charakteristikami LinkedIn profilů a osobnostními (HDS a MVPI) profily, které diplomant obdrží od vedoucího. |
Seznam odborné literatury |
Hogan, R., Hogan, J., Warrenfeltz, R. (2007). The Hogan guide: Interpretation and use of Hogan inventories. Tulsa: Hogan Assessment Systems, Inc. Hogan, R., Hogan, J. (1997). Hogan Development Survey Manual. Tulsa: Hogan Assessment Systems, Inc. Hogan, R., Hogan, J. (1996). Motives, Values, Preferences Inventory Manual. Tulsa: Hogan Assessment Systems, Inc. Jordan, M. (2011). Personality traits: theory, testing and influences. Hauppauge, N.Y.: Nova Science Publisher's. Özguven, N., Mucan, B. (2013). The relationship between personality traits and social media use. Social Behavior & Personality: An International Journal, 41(3), 517-528. Kosinski, M., Stillwell, D., Graepel, T. (2013). Private traits and attributes are predictable from digital records of human behavior. PNAS Proceedings Of The National Academy Of Sciences Of The United States Of America, 110(15), 5802-5805. |