Mnemotechnika ve výuce dospělých cizímu jazyku
Název práce v češtině: | Mnemotechnika ve výuce dospělých cizímu jazyku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Mnemonic in Teaching Adults a Foreign Language |
Klíčová slova: | Mnemotechniky, paměť, výuka cizích jazyků, androdidaktika, didaktické metody, implementace paměťových technik. |
Klíčová slova anglicky: | Mnemonic, memory, foreign language teaching, androdidactics, teaching methods, implementation of memory techniques |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 17.03.2015 |
Datum zadání: | 17.03.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.04.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2016 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cíl diplomové práce je analyzovat výuku cizího jazyka z hlediska užívání mnemotechnik jako specifických výukových postupů vedoucích k zapamatování si učiva. Dílčím cílem je zjistit výskyt a podobu aplikace těchto technik lektory ve vybraných jazykových kurzech pro dospělé. Cíle bude dosaženo na základě definování paměťových mechanismů, učebních stylů, technik a mnemotechnických procesů v nejširším slova smyslu. Následně bude zkoumáno, jak jsou mnemotechniky propojeny s uplatněním androdidaktických principů při výuce a jak se to promítá do podoby činitelů didaktického procesu, zejména do zvolené metody vzdělávání a použití materiálních didaktických prostředků. Provedeno bude rovněž kvalitativní šetření výuky na dvou jazykových školách, kde na základě metod pozorování a dotazování bude analyzováno užívání mnemotechnik. 1 Paměť a učení 1.1 Typy paměti 1.2 Fáze procesu paměti 1.3 Strategie učení se a učební styly 1.4 Vztah paměti a učení 2 Postupy pro zlepšení paměti dospělých 2.1 Zásady pro zapamatování a trénink paměti 2.2 Klasické paměťové metody 2.3 Mnemotechnické postupy 3 Didaktika dospělých ve výuce cizích jazyků 3.1 Androdidaktické principy 3.2 Činitelé didaktického procesu 3.3 Specifické metody výuky cizího jazyka 4 Šetření užívání mnemotechnik v jazykových kurzech pro dospělé 4.1 Použité paměťové techniky 4.2 Přístup lektorů |
Seznam odborné literatury |
ALESSI, Stephen M. a Stanley R. TROLLIP. Multimedia for learning: methods and development. 3rd ed. Boston: Allyn and Bacon, 2001. ISBN 0-205-27691-1. BEACCO, Jean-Claude. L'approche par compétences dans l'enseignement des langues. Paris: Didier, 2007. ISBN 2-278-05810-5. DELANNOY, Cécile. Une mémoire pour apprendre. Paris: Hachette, 1994. ISBN 2-011-70363-8. ELMAN, Jiří. V kouzelné zahradě jazyků aneb Jak studovat cizí jazyky. 1. vyd. Praha: Sobotáles, 2006. ISBN 80-86817-19-9. CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1213-3. JANÍKOVÁ, Věra. Výuka cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2. KUPKA, Ivan. Jak úspěšně studovat cizí jazyky. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4387-5. PENDANX, Michèle. Les activités d'apprentissage en classe de langue. Paris: Hachette, 1998. ISBN 2-011-55098-9. POSSIN, Wilfried. Paměť jako slon: speciálními technikami k dokonalé paměti. 1. vyd. Praha: Euromedia Group - Ikar, 2005. ISBN 80-249-0483-7. STAUB, Gregor. Cvičíme paměť. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1539-8. STENGER, Christiane. Jak si vybudovat fantastickou paměť. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3776-8. TUDOR, Ian. The Dynamics of the Language Classroom. Cambridge: University Press, 2001. ISBN 521-77676-7. VESTER, Frederic. Myslet, učit se ...a zapomínat? 1. vyd. Plzeň: Fraus, 1999. ISBN80-85784-79-3. |