Fragmentární psaní: motivy středoevropského literárního diskurzu v postmoderní ruské literatuře
Název práce v češtině: | Fragmentární psaní: motivy středoevropského literárního diskurzu v postmoderní ruské literatuře |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Fragmentary writing: the motifs of Central European literary discourse in postmodern Russian literature |
Klíčová slova: | Fragmentární výpověď, montáž, středoevropský literární diskurz, polyfonie jako destruktivní syndrom, paměť, rozštěpení identity, traumatické psaní. |
Klíčová slova anglicky: | Fragmentary statement, montage, central European literary discourse, polyphony as a destructive syndrome, memory, splintering of the identity, writing trauma. |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Blanka Činátlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.03.2015 |
Datum zadání: | 16.03.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.03.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Petr Bílek, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce Fragmentární psaní: motivy středoevropského literárního diskurzu v postmoderní ruské literatuře pojednává o otázce fragmentu jako melancholickém, estetickém a středoevropském principu psaní; akceptuje přitom metod montáže (v jeho formalistickém pojetí) jako primární poetický rys fragmentárního diskurzu. Práce zkoumá texty jako hranice střídání rozmanitých kulturních kódů a různé úrovně fragmentace a nespojitosti v kauzální skutečností vypravování. Práce by měla ukázat návaznost čili souvislost zkoumaných textů se středoevropským literárním kontextem. Téma je rozvíjena na základě interpretace textů Arkadii Dragomoshchenko (Fosfor; Čínské slunce, aj.), Pavla Ulitina (Rozhovor o rybě; Ksenofob a různé prózy, aj.), aj. |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura:
Драгомощенко, Аркадий : Ксении: [Тексты]. СПб.: Митин журнал; Борей ART, 1993. 166 c. : Фосфор: [Проза, статьи, эссе, стихи]. СПб.: Северо-Запад. Серия «Версии письма». 1994. 286 с. : Китайское солнце: [Роман]. СПб.: Митин журнал, Borey Art Center, 1997. 224 с. : Описание. СПб.: Издат.центр «Гуманитарная Академия», 2000. 384 c. (Dragomoschenko, Arkadii : Ksenii: texty. Petrohrad: Borei a Mitin Časopis. 1993. 166 stran. : Fosfor: próza, články, eseje, verše. Petrohrad: Severo-Zapad. 1994. 286 stran. : Čínské slunce: román. Petrohrad: Borei a Mitin Časopis. 1997. 224 stran. : Popis. Petrohrad: Humanitní Akademia. 2000. 384 stran.) Улитин, Павел: : Бессмертие в кармане. Париж: Синтаксис. № 32. 1992. с. 163-171 : Ворота Кавказа. СПб.: Митин журнал. № 60. 2002 : Разговор о рыбе. Москва: ОГИ, 2002. 208 с. : Ксенофоб. Волга №7-8. 2013. 120 c. Ulitin, Pavel: : Nesmertelnost v kapse. Paříž: Sintaksis. № 32. 1992. s. 163-171 : Brána Kavkazu. Petrohrad: Mitin Časopis. № 60. 2002 : Rozhovor o rybě. Moskva: OGI. 2002. 208 stran : Ksenofob a různé prózy (1970-1972). Volga. №7-8. 2013. 120 stran Sekundární literatura: Barthes, Roland: Efekt reality. In Izbrannye raboty: Semiotica. Poetica. Moskva: Progress; Univers. 1994. s. 392-400 Bachtin, Michail: Voprosy literatury i estetiky. Issledovanija raznych let. Moskva: Chudožestvennaja literatura. 1975. Canetti, Elias: Svědomí slov, přel. Jiří Stromšík. Praha: Protor. 2005, s. 119-350. Critchley, Simon: Very little… almost nothing: death, philosophy, literature. 2nd ed. London: Routledge. 1997 (2004). 217 p. Eco, Umberto: Opera Aperta. Forma e indeterminazione nelle poetiche contemporanee. Bompiani. 2000. 306 p. Ejzenštejn, Sergej: Dílo 2: Práce let 1923—1940: cykl rabot o montáže. In Izbrannye proizvedenija v šesti tomách. Moskva: Iskusstvo. 1964—1971. S Hutcheon, Linda: A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. London & New York: Routledge, 1988. 288 p. Ostermann, Eberhard: Das Fragment: Geschichte einer ästhetischen Idee. München: Fink, 1991. 223 S. Susini-Anastopoulos, Françoise: Fragmentárne písanie: definície a prínosy. 1. vyd. Bratislava: Kalligram. 2005. 313 stran. Šklovskij, Viktor: Literatura vně syžetu. In O teorii prózy. Moskva: Federacia. 1929. s. 226–246. Trávníček, Jiří: V kleštích dějin. Střední Evropa jako pojem a problém. Brno: Host. 2009. |