The role of English in the globalized world and its reflection in current teacher training manuals
Název práce v češtině: | Didaktická reflexe globálních angličtin v učebních textech pro učitele angličtiny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of English in the globalized world and its reflection in current teacher training manuals |
Klíčová slova: | globální angličtiny, angličtina jako lingua franca, učební texty pro učitele angličtiny, výuka angličtiny, kvalitativní obsahová analýza |
Klíčová slova anglicky: | Global Englishes, English as a Lingua Franca, teacher training manuals, ELT, qualitative content analysis |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Quinn Novotná, Ph.D. |
Řešitel: | Mgr. Marek Hovorka - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.02.2015 |
Datum zadání: | 24.02.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat reflexí světových angličtin (WEs) a angličtiny jako lingua franca (ELF) v současných učebních manuálech pro učitele angličtiny. Teoretická část práce představí dosavadní výzkum v oblasti WEs a ELF a zaměří se na využitelnost teoretických poznatků o těchto varietách ve výuce (viz Dewey 2012).
V praktické části autor pomocí obsahové analýzy (viz např. Krippendorff 2013) prozkoumá, zda a jak se tyto poznatky reflektují v pěti učebních textech pro učitele angličtiny britské a americké provenience publikovaných mezi lety 2011 a 2014. Autor na základě povrchové a hloubkové textové analýzy identifikuje ve vybraných manuálech pojmy a koncepty odrážející teoretický popis WEs a ELF. Identifikované projevy budou rozděleny na explicitní (manifest content) (viz Berg 2001) a implicitní (latent content). Explicitní projevy představují konkrétní termíny jako např. English as a lingua franca, World Englishes nebo English as an international language. Naopak u implicitních projevů nedochází k použití výše specifikovaných konkrétních pojmů z oblasti WEs a ELF. Jedná se přesto o textové doklady, které mohou ukazovat na nové chápání některých aplikovaně lingvistických fenoménů, a jsou proto důležité pro didaktiku angličtiny jako mezinárodního komunikačního jazyka (např. širší chápání koncepce modelového mluvčího, či inovativní přístup k chybě). Na základě obou těchto typů projevů autor vytvoří širší kategorie, které z pohledu praxe představují relevantní didaktická (např. výběr a metody výuky slovní zásoby), obecně jazyková (např. fonologické aspekty angličtiny, komunikační strategie) a kulturní (např. kulturní senzitivita, jazyková a kulturní identita) témata. Analýza si klade za cíl sestavit přehled znázorňující míru zastoupení těchto témat ve zkoumaných publikacích. Výsledky analýzy se uplatní v následné diskuzi, kde autor popíše způsob prezentace a roli jednotlivých témat ve vybraných publikacích. V závěru práce autor na základě výzkumu vyhodnotí, do jaké míry vybrané publikace reflektují poznatky o globální roli angličtiny a uvede doporučení prakticky využitelná v didaktice angličtiny jako mezinárodního komunikačního jazyka. |
Seznam odborné literatury |
Texty pro analýzu:
Celce-Murcia, M., Brinton, D. & Ann Snow, M. (2013) Teaching English as a Second or Foreign Language (4th edn). Boston: Heinle-Cencage ELT. McDonough, J., Shaw, C. & Masuhara, H. (2013) Materials and Methods in ELT (3rd edn). Chicester: Wiley-Blackwell. Scrivener, J. (2011) Learning Teaching (3rd edn). Oxford: Macmillan. Ur, P. (2012) A Course in English Language Teaching (2nd edn.). Cambridge: Cambridge University Press. Watkins, P. (2014) Learning to Teach English (2nd edn.). Peaslake: Delta Publishing. Seznam odborné literatury: Alsagoff, L., McKay, S. L., Hu, G. & Renandya, W. A. (2012) Principles and Practices for Teaching English as an International Language. New York: Routledge. Berg, B.L. (2001) Qualitative Research Methods for the Social Sciences (4th edn.). Boston: Pearson. Canagarajah, S. (2007) ʻLingua Franca English, Multilingual Communities, and Language Acquisitionʼ. The Modern Language Journal 91, 923-939. Cogo, A. & Dewey, M. (2012) Analysing English as a Lingua Franca. London: Continuum. Crystal, D. (2007) English as a Global Language. Cambridge: Cambridge University Press. Dewey, M. (2007) ‘English as a lingua franca and globalization: an interconnected perspective’. International Journal of Applied Linguistics 17, 332–354. Dewey, M. (2012) ʻTowards a post-normative approach: learning the pedagogy of ELFʼ. Journal of English as a Lingua Franca 1-1, 141-170. Dewey, M. (2014) ʻPedagogic Criticality and English as a Lingua Francaʼ. Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies 36.2, 11-30. Firth, A. (2009) ‘The “lingua franca” factor’. Intercultural Pragmatics 6, 147–170. Grazzi, E. (2013) The Sociocultural Dimension of ELF in the English classroom. Rome: Editoriale Anicia Srl. Holliday, A. (2005) The Struggle to Teach English as an International Language. Oxford: OUP. Howatt, A.P.R. & Widdowson, H.G. (2004) A History of English Language Teaching. Oxford: OUP. Jenkins, J. (2009) World Englishes. A resource book for students. New York: Routledge. Jenkins, J. (2012) ‘English as ELF from the classroom to the classroom’. ELT Journal 66/4, 486–494. Jenkins, J., Cogo, A. & Dewey, M. (2011) ‘Review of developments in research into English as a lingua franca’. Language Teaching 44/3, 281–315. Kachru, B.B. (1992) ʻTeaching world Englishesʼ. In B.B. Kachru (ed.), The Other Tongue: English across Cultures (2nd edn.). Urbana: University of Illinois Press. Kirkpatrick, A. (2006) ‘Which model of English: Native-speaker, nativized or lingua franca?’ In R. Rubdy and M. Saraceni (eds.), English in the World: Global Rules, Global Roles. London: Continuum. Kirkpatrick, A. (2007) World Englishes: Implications for International Communication and English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Krippendorff, K. (2013) Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Los Angeles: SAGE. MacKenzie, I. (2013) English as a Lingua Franca: Theorizing and Teaching English. London: Routledge. Matsuda, A. (2012) Principles and Practices of Teaching English as an International Language. Bristol: Multilingual Matters. Medgyes, P. (2001) ʻWhen the teacher is a non-native speakerʼ. In Celce-Murcia, M. (ed.), Teaching English as a second or foreign language. Boston: Heinle & Heinle, pp. 415-428. Quinn Novotná, V. (2012) World Englishes and English as a Lingua Franca: a reflection of global paradigmatic changes in the Czech Republic. Disertační práce, Praha, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky. Quinn Novotná, V. (2013) ‘On the Potential Transformation of English Textbooks - A Global Perspective: Part 1’. Lingua Viva 17, 22–31. Quinn Novotná, V. (2014) ‘On the Potential Transformation of English Textbooks - A Global Perspective: Part 2’. Lingua Viva 18, 9-19. Quinn Novotná, V. & Dunková, J. (2015, forthcoming) ‘Teaching through ELF at international post-secondary institutions. A case study at United World Colleges’. In Bowles, H. & Cogo, A. (eds.), International Perspectives on English as a Lingua Franca: pedagogical insights. Hampshire: Palgrave. Seidlhofer, B. (2001) ʻClosing a conceptual gap: the case for a description of English as a lingua franca’. International Journal of Applied Linguistics 2, 133–158. Seidlhofer, B. (2005) ‘Key Concepts in ELT. English as a lingua franca’. ELT Journal 59, 339–341. Seidlhofer, B. (2011) Understanding English as a Lingua Franca. Oxford: OUP. Sifakis, N. (2014) ʻELF Awareness as an opportunity for change: a transformative perspective for ESOL teacher educationʼ. Journal of English as a Lingua Franca 3(2), 317-335. Widdowson, H. G. (2003) Defining Issues in English Language Teaching. Oxford: OUP. Widdowson, H.G. (1994) ʻThe ownership of Englishʼ. TESOL Quarterly Vol. 28, pp. 377–389. |