Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Xian Xinghai a modernizace čínské hudby ve 20.-40. letech 20. století
Název práce v češtině: Xian Xinghai a modernizace čínské hudby ve 20.-40. letech 20. století
Název v anglickém jazyce: Xian Xinghai and the Modernisation of Chinese Music in the 1920s-40s
Klíčová slova: Xiang Xinghai; modernizace čínské hudby; xin yinyue; národní formy
Klíčová slova anglicky: Xian Xinghai; modernisation of Chinese music; xin yinyue; national forms
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sinologie (21-KSI)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Jiří Hudeček, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.02.2015
Datum zadání: 03.02.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.02.2015
Datum a čas obhajoby: 10.09.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Lukáš Zádrapa, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Čínské Hnutí za novou kulturu (cca 1915-1937) pronikalo postupně do různých uměleckých oblastí s cílem využít jejich potenciál pro politicko-ideové osvětové působení na širší vrstvy obyvatel. Modernizace tradiční čínské hudby s využitím západních prvků (heptatonické ladění, nahrazení doprovázené monodie harmonií, nové techniky hry i zpěvu) se stala zvlášť účinným nástrojem vlastenecké a protijaponské agitace ve 30. a 40. letech. Zároveň byl ve stejné době kladen důraz na využití národních forem "blízkých lidu" a vytvoření "nové lidové písně", zapojení tradičních hudebních nástrojů apod. Cílem této práce je ukázat syntézu tradičních a přejatých prvků v muzikologické teorii a v hudebních dílech 20.-40. let. Práce stručně zrekapituluje pronikání západní hudby do Číny v předchozím období a širší myšlenkové proudy, které ovlivňovaly hudební tvorbu a její teoretickou reflexi ve 20.-40. letech (ideologie Májového hnutí, marxismus, nacionalismus). Dále podrobněji rozebere transformaci tradiční čínské hudby v tomto období jako celku z různých pohledů (technické prostředky, notové záznamy, tématika, aj.). Hlavní část práce se zaměří na osobnost Xian Xinghaie (1905-1945), jeho život a dílo jako konkrétní případ modernizace čínské hudby.
Seznam odborné literatury
Prameny:
Xian Xinghai quan ji, Guangzhou: Guangdong gaodeng jiaoyu chubanshe 1989
Partitury na http://imslp.org/wiki/Category:Xian,_Xinghai
Xian Xinghai: Wo xuexi yinyue de jingguo, Shi ri wen cui 3-5, 1940 Xian Xinghai: Minge yu Zhongguo xin xing yinyue, Xin yinyue 1 (3), 1940

Literatura:
Gong Hong-Yu: "Music Nationalism and The Search for Modernity in China 1911-1949," New Zealand Journal of Asian Studies 10 (2): 38-69, 2008.
Han Guohuang: Zi Xi Cu Dong: Zhongguo yinyue wenji. Taibei: Shibao wenhua chuban shiye youxian gongsi 1981.
Jones, Andrew F.: Yellow Music: Media Culture and Colonial Modernity in the Chinese Jazz Age. Durham, NC: Duke University Press 2001.
Lau, Frederick: "Nationalizing Sound on the Verge of Chinese Modernity", in Chow, Hon, Ip and Price (eds.): Beyond the May Fourth Paradigm: in Search of Chinese Modernity, Plymouth: Lexington Books 2008, 208-225.
Nettl, Bruno: The Western Impact on World Music. New York: Schirmer Books 1985.
Nettl, Bruno and Philip V. Bohlman (eds.): Comparative Musicology and Anthropology of Music: Essays on the History of Ethnomusicology. Chicago: The University of Chicago Press 1991.
Schwarcz, Vera: The Chinese Enlightenment: Intellectuals and the Legacy of the May Fourth Movement of 1919, Berkeley: University of California Press 1986.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK