Xian Xinghai a modernizace čínské hudby ve 20.-40. letech 20. století
Název práce v češtině: | Xian Xinghai a modernizace čínské hudby ve 20.-40. letech 20. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Xian Xinghai and the Modernisation of Chinese Music in the 1920s-40s |
Klíčová slova: | Xiang Xinghai; modernizace čínské hudby; xin yinyue; národní formy |
Klíčová slova anglicky: | Xian Xinghai; modernisation of Chinese music; xin yinyue; national forms |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sinologie (21-KSI) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ing. Jiří Hudeček, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.02.2015 |
Datum zadání: | 03.02.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.02.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Lukáš Zádrapa, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Čínské Hnutí za novou kulturu (cca 1915-1937) pronikalo postupně do různých uměleckých oblastí s cílem využít jejich potenciál pro politicko-ideové osvětové působení na širší vrstvy obyvatel. Modernizace tradiční čínské hudby s využitím západních prvků (heptatonické ladění, nahrazení doprovázené monodie harmonií, nové techniky hry i zpěvu) se stala zvlášť účinným nástrojem vlastenecké a protijaponské agitace ve 30. a 40. letech. Zároveň byl ve stejné době kladen důraz na využití národních forem "blízkých lidu" a vytvoření "nové lidové písně", zapojení tradičních hudebních nástrojů apod. Cílem této práce je ukázat syntézu tradičních a přejatých prvků v muzikologické teorii a v hudebních dílech 20.-40. let. Práce stručně zrekapituluje pronikání západní hudby do Číny v předchozím období a širší myšlenkové proudy, které ovlivňovaly hudební tvorbu a její teoretickou reflexi ve 20.-40. letech (ideologie Májového hnutí, marxismus, nacionalismus). Dále podrobněji rozebere transformaci tradiční čínské hudby v tomto období jako celku z různých pohledů (technické prostředky, notové záznamy, tématika, aj.). Hlavní část práce se zaměří na osobnost Xian Xinghaie (1905-1945), jeho život a dílo jako konkrétní případ modernizace čínské hudby. |
Seznam odborné literatury |
Prameny:
Xian Xinghai quan ji, Guangzhou: Guangdong gaodeng jiaoyu chubanshe 1989 Partitury na http://imslp.org/wiki/Category:Xian,_Xinghai Xian Xinghai: Wo xuexi yinyue de jingguo, Shi ri wen cui 3-5, 1940 Xian Xinghai: Minge yu Zhongguo xin xing yinyue, Xin yinyue 1 (3), 1940 Literatura: Gong Hong-Yu: "Music Nationalism and The Search for Modernity in China 1911-1949," New Zealand Journal of Asian Studies 10 (2): 38-69, 2008. Han Guohuang: Zi Xi Cu Dong: Zhongguo yinyue wenji. Taibei: Shibao wenhua chuban shiye youxian gongsi 1981. Jones, Andrew F.: Yellow Music: Media Culture and Colonial Modernity in the Chinese Jazz Age. Durham, NC: Duke University Press 2001. Lau, Frederick: "Nationalizing Sound on the Verge of Chinese Modernity", in Chow, Hon, Ip and Price (eds.): Beyond the May Fourth Paradigm: in Search of Chinese Modernity, Plymouth: Lexington Books 2008, 208-225. Nettl, Bruno: The Western Impact on World Music. New York: Schirmer Books 1985. Nettl, Bruno and Philip V. Bohlman (eds.): Comparative Musicology and Anthropology of Music: Essays on the History of Ethnomusicology. Chicago: The University of Chicago Press 1991. Schwarcz, Vera: The Chinese Enlightenment: Intellectuals and the Legacy of the May Fourth Movement of 1919, Berkeley: University of California Press 1986. |