Rodičovství osob s těžkým zrakovým postižením
Název práce v češtině: | Rodičovství osob s těžkým zrakovým postižením |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Parents with severe visual impairment |
Klíčová slova: | Těžké zrakové postižení, osoba s těžkým zrakovým postižením, rodičovství, sociální služby, kompenzační pomůcky |
Klíčová slova anglicky: | Severe visual impairment, a person with severe visual impairment, parenthood, social services, compensatory aids |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální práce (21-KSOCP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Pavla Kodymová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.01.2015 |
Datum zadání: | 29.01.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2016 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Daniela Vodáčková |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce zkoumá praktické aspekty rodičovské role u lidí s těžkým zrakovým postižením. Jejím cílem je popsat zkušenosti nevidomých rodičů s přípravou na příchod dítěte, s rodičovskou rolí a péčí o dítě/děti v předškolním věku. Současně si klade za cíl zmapovat sociální služby dostupné této cílové skupině a zjistit, do jaké míry nevidomí rodiče tyto služby reálně využívají, případně, jestli jim nějaké služby v nabídce chybí. Teoretická část práce charakterizuje osobu s těžkým zrakovým postižením, včetně specifik v různých oblastech života. Dále se věnuje rodičovství a zaměřuje se na možné odlišné aspekty rodičovství u lidí se zrakovým postižením. Následující kapitoly popisují kompenzační pomůcky a systém sociálního zabezpečení. Závěr teoretické části je pak věnován výčtu a popisu pražských organizací, které nevidomým rodičům nabízejí sociální služby či jiné formy pomoci. Praktická část objasňuje zvolené metodologické postupy, analyzuje získaná data z rozhovorů a dotazníkového šetření a následně je interpretuje. |
Seznam odborné literatury |
BULANTOVÁ, Kateřina at al. Nápadník: sborník informací a rad pro život s postižením. Brno: Liga vozíčkářů, 2015. BULANTOVÁ, Kateřina. Dávky sociálního zabezpečení. In: BULANTOVÁ, Kateřina at al. Nápadník: Sborník informací a rad pro život s postižením. Brno: Liga vozíčkářů, 2013. ČÁLEK, Oldřich. Vzájemné vztahy biologických a sociálně-psychologických činitelů při vytváření osobnosti. In: ČÁLEK, Oldřich, Josef CERHA a Zdeněk HOLUBÁŘ. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Achát, 1992. FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. 1. vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HŮRKOVÁ, Marie, Vít LIŠKA a Jana VONDRÁČKOVÁ. Adresář poskytovatelů sociálních a jiných služeb pro osoby se zrakovým postižením. 1. vydání. Praha: Okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2014. ISBN 978-80-86932-39-2. KAVALÍROVÁ, Kateřina, Vít LIŠKA a Jana VONDRÁČKOVÁ. Nevidomí rodiče a jejich zkušenosti: Těhotenství, porod a péče o dítě do 3 let. 1. vydání. Praha: Okamžik, 2015. ISBN 978-80-86932-42-2. LUDÍKOVÁ, Libuše. Tyflopedie: Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. In: VALENTA, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. vydání. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9. MATYSKOVÁ, Kateřina. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. 1. vydání. Praha: Okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2009. ISBN 978-80-86932-24-8. MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4. RŮŽIČKOVÁ, Kamila. Tyflopedie. In: RŮŽIČKOVÁ, Kamila a VÍTOVÁ, Jitka. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3. RŮŽIČKOVÁ, Kamila. Vybrané texty ze speciální pedagogiky I.: Východiska pro speciální pedagogiku a rehabilitaci osob se zrakovým postižením. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-099-3. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: Vývojová psychologie. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6. SCHINDLEROVÁ, Olga. Na ruce si nevidím: Praktické dovednosti pro život se zrakovým postižením. Vyd. 1. Praha: Okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2007. ISBN 80-86932-10-9. SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. TOMEŠ, Igor a kol. Sociální správa: Úvod do teorie a praxe. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-483-0. TOMEŠ, Igor. Úvod do teorie a metodologie sociální politiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-680-3. VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4. VÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: Dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. |