Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Skupinové učební činnosti u studentů učitelství
Název práce v češtině: Skupinové učební činnosti u studentů učitelství
Název v anglickém jazyce: Student teachers group learning activities
Klíčová slova: Výukové strategie, formy výuky, skupinové učební činnosti, skupinová výuka, vysokoškolská výuka, student učitelství
Klíčová slova anglicky: Teaching strategies, forms of teaching, group learning activities, group instruction, university instruction, student teacher
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.01.2015
Datum zadání: 20.01.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.04.2016
Datum a čas obhajoby: 08.09.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:08.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá skupinovými učebními činnostmi u studentů učitelství na FF UK. Předpokladem pro tuto diplomovou práci je to, aby studenti – „budoucí učitelé“ nebyli pouhými příjemci sdělených poznatků, ale aby sami poznatky získávali, hledali a dokázali je správně a efektivně využít ve své budoucí praxi. Skupinová výuka tento předpoklad naplňuje. Cílem je tedy zjistit, zdali se skupinové učební činnosti ve vysokoškolské výuce objevují a jakou konkrétní podobu mají.
Teoretická část je zaměřena obecně na výukové strategie, a zejména ty strategie, které se objevují ve vysokoškolské výuce budoucích učitelů, a dále základní formy výuky na VŠ s důrazem na skupinovou výuku, která tvoří jádro teoretické části. Součástí bude i tzv. technologie skupinové formy zaměřující se na to, jak ve vysokoškolské výuce vytvářet skupiny a prostor pro skupinové učební činnosti.
Jádro empirické části tvoří kvalitativní výzkum probíhající na FF UK. V rámci tohoto výzkumu je provedeno zúčastněné pozorování pedagogicko-psychologických předmětů, které musí studenti učitelství splnit jako povinný základ ke svému oboru. V rámci těchto předmětů bude pozorování zaměřeno především na výskyt skupinových učebních činností, jejich konkrétní podobu a to, jakým způsobem vyučující se skupinami pracuje. Tato metoda bude doplněna metodou polostruktukturovaných rozhovorů se studenty. Základní okruh otázek bude zaměřený především na to, jak chápou skupinovou výuku a konkrétní skupinové činnosti, jaký význam jim připisují a v jaké míře se na učitelském studiu se skupinovými učebními činnostmi setkávají.
Seznam odborné literatury
BOUD, David, Ruth COHEN a Jane SAMPSON. Peer learning in higher education: learning from. Sterling, VA: Stylus Pub., 2001, vi, 184 p. ISBN 07-494-3612-3.
GOODSELL, Anne S. Collaborative Learning: A sourcebook for Higher Education. Washington DC: Office of Educational Research and Improvement, 1992.
JOHNSON, D. & JOHNSON, R., & SMITH, K. (1998). Active learning: Cooperation in the college classroom. Edina: Interaction Book Company.
RAMSDEN, Paul. Learning how to teach in higher education. 2nd. New York: Taylor&Francis, 2003. ISBN 0-415-30345-1.
SCHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harward Educational Review. 1987,57(no. 1), 1-21. ISSN 0017-8055.
SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 253 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4054-6.
SPILKOVÁ, Vladimíra. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedagogika [online]. 2007,57(4), 338-348 [cit. 2016-01-18]. ISSN 0031-3815. Dostupné z:http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1266&lang=cs
SPILKOVÁ, Vladimíra. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-731-5081-6.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002, 283 s. ISBN 80-729-0100-1.
TSAY, Mina a Miranda BRADY. A Case study of cooperative learning and communication pedagogy: Does working in teams make difference?. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. 2010, roč. 10, č. 2.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK