Skupinové učební činnosti u studentů učitelství
Název práce v češtině: | Skupinové učební činnosti u studentů učitelství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Student teachers group learning activities |
Klíčová slova: | Výukové strategie, formy výuky, skupinové učební činnosti, skupinová výuka, vysokoškolská výuka, student učitelství |
Klíčová slova anglicky: | Teaching strategies, forms of teaching, group learning activities, group instruction, university instruction, student teacher |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.01.2015 |
Datum zadání: | 20.01.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.04.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá skupinovými učebními činnostmi u studentů učitelství na FF UK. Předpokladem pro tuto diplomovou práci je to, aby studenti – „budoucí učitelé“ nebyli pouhými příjemci sdělených poznatků, ale aby sami poznatky získávali, hledali a dokázali je správně a efektivně využít ve své budoucí praxi. Skupinová výuka tento předpoklad naplňuje. Cílem je tedy zjistit, zdali se skupinové učební činnosti ve vysokoškolské výuce objevují a jakou konkrétní podobu mají.
Teoretická část je zaměřena obecně na výukové strategie, a zejména ty strategie, které se objevují ve vysokoškolské výuce budoucích učitelů, a dále základní formy výuky na VŠ s důrazem na skupinovou výuku, která tvoří jádro teoretické části. Součástí bude i tzv. technologie skupinové formy zaměřující se na to, jak ve vysokoškolské výuce vytvářet skupiny a prostor pro skupinové učební činnosti. Jádro empirické části tvoří kvalitativní výzkum probíhající na FF UK. V rámci tohoto výzkumu je provedeno zúčastněné pozorování pedagogicko-psychologických předmětů, které musí studenti učitelství splnit jako povinný základ ke svému oboru. V rámci těchto předmětů bude pozorování zaměřeno především na výskyt skupinových učebních činností, jejich konkrétní podobu a to, jakým způsobem vyučující se skupinami pracuje. Tato metoda bude doplněna metodou polostruktukturovaných rozhovorů se studenty. Základní okruh otázek bude zaměřený především na to, jak chápou skupinovou výuku a konkrétní skupinové činnosti, jaký význam jim připisují a v jaké míře se na učitelském studiu se skupinovými učebními činnostmi setkávají. |
Seznam odborné literatury |
BOUD, David, Ruth COHEN a Jane SAMPSON. Peer learning in higher education: learning from. Sterling, VA: Stylus Pub., 2001, vi, 184 p. ISBN 07-494-3612-3.
GOODSELL, Anne S. Collaborative Learning: A sourcebook for Higher Education. Washington DC: Office of Educational Research and Improvement, 1992. JOHNSON, D. & JOHNSON, R., & SMITH, K. (1998). Active learning: Cooperation in the college classroom. Edina: Interaction Book Company. RAMSDEN, Paul. Learning how to teach in higher education. 2nd. New York: Taylor&Francis, 2003. ISBN 0-415-30345-1. SCHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harward Educational Review. 1987,57(no. 1), 1-21. ISSN 0017-8055. SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 253 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4054-6. SPILKOVÁ, Vladimíra. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedagogika [online]. 2007,57(4), 338-348 [cit. 2016-01-18]. ISSN 0031-3815. Dostupné z:http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1266&lang=cs SPILKOVÁ, Vladimíra. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-731-5081-6. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002, 283 s. ISBN 80-729-0100-1. TSAY, Mina a Miranda BRADY. A Case study of cooperative learning and communication pedagogy: Does working in teams make difference?. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. 2010, roč. 10, č. 2. |