Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Škola s dvojjazyčnou výukou v českém školním kontextu
Název práce v češtině: Škola s dvojjazyčnou výukou v českém školním kontextu
Název v anglickém jazyce: School with Bilingual Curriculum in Czech School Environment
Klíčová slova: bilingvismus/dvojjazyčnost|dvojjazyčná/bilingvní výuka|CLIL|imerze|jazyk a obsah|cíle výuky|sumativní hodnocení|formativní hodnocení|rámcový vzdělávací program|školní vzdělávací program|výuka cizích jazyků|případová studie
Klíčová slova anglicky: bilingualism|bilingual teaching/education|CLIL|immersion|teaching objectives|summative assessment|formative assessment|framework education programme|school education programme|foreign language teaching|case study
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.01.2015
Datum zadání: 20.01.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.02.2018
Datum a čas obhajoby: 06.09.2018 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem
Oponenti: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Anotace:
Tématem diplomové práce je dvojjazyčná výuka v českém školním kontextu se zaměřením na didaktické jevy ve výuce. Dvojjazyčná výuka má svá specifika. Cílem této práce je odpovědět na otázku, jak se hlavní dvě složky, tj. obsah nejazykového předmětu a cizí jazyk, promítají do hodnotících procesů v dvojjazyčné výuce.
Práce sestává ze dvou částí – teoretické a praktické. Teoretická část vymezuje pojmy dvojjazyčnost/bilingvismus a dvojjazyčná/bilingvní výuka, objasňuje formy a některé koncepty dvojjazyčné výuky, popisuje organizaci dvojjazyčné výuky u nás po roce 1989. Těžištěm teoretické části je kapitola věnována problematice hodnocení v dvojjazyčné výuce nejazykových předmětů. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, jenž byl realizován na záměrně vybrané základní škole s gymnáziem s povolenou dvojjazyčnou výukou. Jako výzkumný design byla zvolena případová studie vycházející z analýzy dostupných dokumentů školy, zúčastněného pozorování a rozhovorů s vybranými učiteli nejazykových předmětů vyučovaných v cizím jazyce.
Abstract:
The thesis refers to bilingual teaching (education) in the Czech school context, with a focus on educational phenomena within teaching. Bilingual teaching has its specifics. The goal of the paper is to answer the question, how are the main components – content and language – reflected into an assessing process in bilingual teaching? The thesis consists of two parts – theoretical and empirical. The theoretical one deals with several issues. It defines key terms, bilingualism and bilingual teaching that focuses on its forms and approaches which have become popular in the Czech school context, and describes the organisation of bilingual education in the Czech Republic since the 1990s. A core part of this work is the chapter on assessing/evaluating within bilingual teaching of non-linguistic subjects through a foreign language.
The qualitative research conducted at a deliberately chosen primary and grammar school with bilingual teaching makes the empirical part. A research design is a descriptive case study based on an analysis of available school documents, observation and interviews with teachers of non-linguistic subjects taught through a foreign language.
Seznam odborné literatury
GARCÍA, O.; BAETENS BEARDSMORE, H. Bilingual Education in the 21st century: A Global Perspective. 1. vyd. Malden: Wiley-Bleckwell, 2009. ISBN 978-1-4051-1994-8.
GREGER, D.; JEŽKOVÁ, E. et al. Školní vzdělávání – zahraniční trendy a inspirace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 80-246-1313-1.
DVOŘÁK, D., et al. Česká základní škola. Vícepřípadová studie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1896-8.
JANÍK, T.; ŠVEC, V. et al. K perspektivám školního vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-193-5.
JELÍNEK, S. K některým otázkám bilingvismu I. Cizí jazyky. 2004/2005, roč. 48, č. 5, s. 153–155. ISSN 1210-0811.
KOŠŤÁLOVÁ, H. et al. Školní hodnocení žáků a studentů. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole.1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. a kol. Formativní hodnocení ve výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
ŠEBESTA, K. et al. Druhý a cizí jazyk: Osvojování a vyučování. 1. vyd. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7308-554-4.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŠVERMOVÁ, D.; NEČASOVÁ, P. Bilingvní programy a jejich reflexe v přípravě učitelů cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-1290-540-9.
WALTEROVÁ, E. et al. Školství – věc (ne)veřejná: Názory veřejnosti na školu a vzdělávání. ISBN 978-80-246-1882-1.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK