Motivace dospělých k formálnímu vzdělávání
Název práce v češtině: | Motivace dospělých k formálnímu vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Motivation of Adults to Formal Education |
Klíčová slova: | Celoživotní učení, formální vzdělávání dospělých, možnosti vzdělávání, motivace ke vzdělávání, bariéry ve vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | Lifelong learning, formal adult education, educational opportunities, motivation for education, barriers to education |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.12.2014 |
Datum zadání: | 03.12.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.12.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2016 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude věnovat problematice motivace dospělých vedoucí k jejich návratu k formálnímu vzdělávání. V teoretické rovině se zaměřím na popis konceptu celoživotního učení, na přehledné shrnutí základních poznatků v oblasti motivace a na bariéry vzdělávání dospělých a dále na reálné možnosti formálního vzdělávání pro dospělé v různých stupních školských zařízení v České republice. Empirickou část bude tvořit kvantitativní šetření provedené formou dotazníků, jehož cílem bude zjištění konkrétních kauzualit spojujících účast dospělých na formálním vzdělávání na vybraných vysokých školách.
Cílem práce bude identifikovat různé motivační faktory, které působí při rozhodování o dalším studiu. Budu se opírat o studium odborné literatury českých i zahraničních autorů a následně ověřím teoretické závěry s výsledky realizovaného empirického šetření. Navrhovaná osnova práce: 1 Celoživotní učení 1.1. Charakteristika celoživotního učení 1.2. Vývoj konceptu celoživotního učení 1.3. Vzdělávání dospělých jako součást celoživotního učení 2 Formální vzdělávání dospělých 2.1. Specifika formálního vzdělávání dospělých 2.2. Formální vzdělávání dospělých na základních školách 2.3. Formální vzdělávání dospělých na středních školách 2.4. Formální vzdělávání dospělých na vyšších odborných a vysokých školách 3 Motivace dospělých k účasti na formálním vzdělávání 3.1. Motivace a vzdělávající se dospělý 3.2. Bariéry vzdělávání dospělých 4 Empirické šetření - Motivace dospělých k formálnímu vzdělávání |
Seznam odborné literatury |
BENEŠ, Milan. Andragogika – teoretické základy. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8.
BOČKOVÁ, Věra. Celoživotní vzdělávání – výzva nebo povinnost? 1. vyd. Olomouc: UP 2000, 29 s. ISBN 80–244–0155–X. GERRIG, Richard J. a Philip G. ZIMBARDO. Psychology and Life, Sixteenth Edition. Boston: A Pearson Education Company, 2002, 442 s. ISBN 0-205-34454-2. KNOWLES, Malcolm S. The Modern Practice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. New York: Cambridge, The Adult Education Company, 1980, 62 s. ISBN: 0-8428-2213-5. MATĚJŮ, Petr a kol. Bílá kniha terciárního vzdělávání. Praha: MŠMT, 2009, 76 s. ISBN 978-80-254-4519-8. MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ. (Ne)rovné šance na vzdělání. 1. vyd. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 80–200–1400–4. MŠMT. Strategie celoživotního učení v ČR. Praha: [online]. [2007]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/strategie-celozivotniho-uceni-cr NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 507 s. ISBN 80-200-0993-0. PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 318 s. ISBN 978-80-247-3235-0. RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC (Eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2008, 340 s. ISBN 978-80-210-4779-2. ŘEZANKOVÁ, Hana. Analýza dat z dotazníkových šetření. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2007, 212 s. ISBN 978-80-86946-49-8. ŠEĎOVÁ, Klára a Petr NOVOTNÝ. Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Pedagogika, 2006, 211 s. ISBN 80-210-4143-9. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 8071783080. |