Preference klíčových prvků didaktického procesu neformálního vzdělávání dospělých účastníků z pohledu věkových kohort
Název práce v češtině: | Preference klíčových prvků didaktického procesu neformálního vzdělávání dospělých účastníků z pohledu věkových kohort |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Preferences in key elements of a didactic process of non-formal education of adult learners from the perspective of age cohorts |
Klíčová slova: | prvky didaktického procesu, didaktické formy, didaktické metody, přístup vzdělavatele, didaktické pomůcky, didaktická technika, uspořádání výukových prostor, generace baby boomers, generace X, generace Y |
Klíčová slova anglicky: | elements of didactic process, didactic forms, didactic methods, teacher roles, teaching aids, didactic technology, seating arrangements, baby boomers generation, generation X, generation Y |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.11.2014 |
Datum zadání: | 25.11.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.12.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2015 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je identifikovat preference týkající se klíčových prvků didaktického procesu, konkrétně forem a metod vzdělávání, přístupu vzdělavatele, didaktických pomůcek, didaktické techniky a vybavení výukových prostor u vybrané skupiny dospělých, kteří se v posledních dvanácti měsících účastnili alespoň jedné vzdělávací aktivity neformálního vzdělávání, v závislosti na jejich věku, resp. příslušnosti k určité věkové kohortě. Nejdříve bude na základě relevantní odborné literatury popsán vyučovací proces a jeho klíčové prvky a definovány jednotlivé věkové kohorty a jejich specifika. Následně bude realizováno kvantitativní dotazníkové šetření u těch příslušníků daných věkových kohort, kteří se za posledních dvanáct měsíců zúčastnili alespoň jedné vzdělávací aktivity neformálního vzdělávání dospělých. Na základě těchto zjištění budou následně formulovány závěry o rozdílech v preferencích týkajících se klíčových prvků didaktického procesu u jednotlivých věkových kohort.
1 Didaktický proces a jeho specifika ve vzdělávání dospělých 2 Klíčové prvky didaktického procesu 2.1 Nemateriální didaktické prostředky 2.1.1 Formy vzdělávání 2.1.2 Metody vzdělávání 2.1.3 Přístup vzdělavatele 2.2 Materiální didaktické prostředky 2.2.1 Didaktické pomůcky 2.2.2 Didaktická technika 2.2.3 Výukové prostory a jejich vybavení 3 Klasifikace generací (věkových kohort) a jejich specifika 3.1 Generace druhé světové války (1915–1945) 3.2 Poválečná generace (1945–1965) 3.3 Generace X (1965–1980) 3.4 Generace Y (1980–1995) 3.5 Generace Z (1995–2000) 4 Empirické šetření preferencí klíčových prvků didaktického procesu u jednotlivých generací / věkových kohort (generace druhé světové války, poválečná generace, generace X, generace Y) 5 Stanovení preferencí klíčových prvků didaktického procesu u jednotlivých generací / věkových kohort (generace druhé světové války, poválečná generace, generace X, generace Y) |
Seznam odborné literatury |
BARTÁK, Jan. Jak vzdělávat dospělé. 1. vyd. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. 197 s. ISBN 978-80-87197-12-7.
KOCIANOVÁ, Renata. Personální řízení: východiska a vývoj. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2012. 149 s. ISBN 978-80-247-3269-5. KOWALSKI, Theodor J. The Organization and Planning of Adult Education. 1st edition. New York: State University of New York Press, 1988. 215 p. ISBN 0-88076-799-9. LAWSON, Karen. The Trainer’s handbook. 3rd updated edition. San Francisco: Pfeiffer, 2009. 269 s. ISBN ISBN 978-0-470-40304-4. MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011. 323 s. ISBN 978-80-7357-581-6. PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro účastníky, lektory a zadavatele. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 318 s. ISBN 978-80-247-3235-0. PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 152 s. ISBN 978-80-247-5232-7. RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC.Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2. REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 184 s. ISBN 978-80-247-3006-6. ROGERS, Alan and Naomi, HORROCKS. Teaching adults. 4th edition. Berkshire: Open University Press, 2010. 343 p. ISBN 978-0-33-523539-1. |